- Jeg syns de løste problemet godt, mente Torunn Nerdalen Tinghaug. Foto: Torunn Nerdalen Tinghaug

— Det var som på en flyplass, forteller Torunn Nerdalen Tinghaug, som tirsdag ettermiddag var på Ikea sammen med en venninne.

Da de to kom til kassen møtte de på lange køer. Grunnen var at samtlige bankterminaler på Ikea sluttet å fungere klokka 17.15. — Vi ble stående lenge å vente, det var ikke dette vi hadde sett for oss. Vi ville jo bare komme oss hjem til OL-sendinga, forteller Tinghaug.

Løsningsorienterte

Etter hvert satte vi fra oss tingene lengre inne i butikken og tok en kaffe mens vi ventet.

Ikeas personale forsøkte å være løsningsorienterte. De geleidet kundene inn til kaféen på Ikea, der fungerte bankterminalene, så der kunne kundene betale for varene sine.

Fra 17.15 til 21.30 var det denne provisoriske betalingsmåten som gjaldt.

Tinghaug og venninna tilbrakte over en time i kø før hun fikk betalt for varene sine.

— Jeg syns personalet løste problemet fint, mener Tinghaug.

- Beklager

Kommunikasjonssjef i Ikea, Jan Christian Thommesen, beklager hendelsen.

— Vi beklager selvsagt at dette problemet oppstod for våre kunder. Og at det har vart såpass lenge. Det var et lokalt problem som kun rammet bankterminalene i varehuset vårt.

— Klokka 21.30 var problemet løst, så nå er alt klart til åpning i morgen, avslutter han.