— De bygger så mye veikapasitet gjennom sentrum at de klarer seg med den. Jeg skjønner ikke hva de skal med en fire felts ringvei, annet enn at folk fra Søgne kan kjøre veldig raskt til Sørlandssenteret. Det blir nok fint for dem, sier Gunnar Ridderstrøm til Fædrelandsvennen.

Gunnar Ridderstrøm, tidligere prosjektleder i Statens vegvesen. Foto: Arkivfoto

I to år, fram til våren 2011, var Ridderstrøm veivesenets prosjektleder for den såkalte Konseptvalgutredningen (kvu) for kristiansandsregionen. Torsdag deltar han på konferansen «Alternativer til motorveiutbygging» i regi av Naturvernforbundet Kristiansand.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

— Lite attraktive byer

Det planlegges nå to gigantiske veiprosjekter samtidig: Nye kryss og fire felts vei fra Gartnerløkka til Breimyr/Hellemyr, og en fire felts ringvei nord for sentrum.

Mange byer innser nå, ja, til og med amerikanerne, at vi ikke kan bygge oss ut av køproblemene.

Konklusjonen i kvu-arbeidet var at ringvei burde vente, om den i det hele tatt var nødvendig.

— Vår anbefaling var ikke å bygge ut alle veiene, men satse på kollektiv, gange, sykkel og tilstrekkelig veikapasitet gjennom bysentrum. Vår hypotese var at ringveien ikke blir nødvendig fordi verden endrer seg så mye de neste 10,15, 20 årene at man ikke får lov å fortsette med denne type veiutbygging, sier Ridderstrøm.

grafikk-b.jpg

Han mener bilen vil få så store fordeler at tilrettelegging for miljøvennlig transport blir en ren avlatshandling. Da gidder ikke folk sette seg på buss eller sykkel.— Mange byer innser nå, ja, til og med amerikanerne, at vi ikke kan bygge oss ut av køproblemene. Man er nødt til å se på andre transportformer, fordi det koster for mye og byene blir lite attraktive. Stuttgart er den byen i verden hvor man planla lengst for bil, men de har ikke hatt trafikkøkning inn til sentrum siden 1984. I dag pendler 400.000 personer inn hver dag, forteller den Tønsberg-bosatte konsulenten, som forlot veivesenet for å starte eget firma i 2013. Han er klar på at Gartnerløkka-prosjektet er helt nødvendig. Men selv om det er tett trafikk i rushet, tilsier ikke det behov for seks eller åtte felt gjennom byen.

— Mange trenger bil, de må få bruke bilen. Men ikke de som bor to, tre, fire kilometer unna. De kan ta buss eller sykle.

Mer:

— Enda mer trafikk

Aud Tennøy er forskningsleder for kollektivtrafikk, areal- og transportplanlegging ved Transportøkonomisk institutt, og deltar også på konferansen torsdag.

Forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt. Foto: Svein Erik Dahl/Samfoto

— Det man vet veldig godt fra forskning, er at hvis man har et veisystem i en by med kø og forsinkelser, og vi så bygger ny vei, øker biltrafikken mer enn om vi ikke bygde vei, uttaler Tennøy til Fædrelandsvennen. Hennes poeng er at når det blir enkelt å velge bil fremfor buss og sykkel, vil folk legge om transportvanene etter det. De vil kanskje bosette seg lengre unna arbeidsplassen, en utvikling som kan få vidtrekkende følger.

— Du får byspredning og regionforstørring, som gir enda mer biltrafikk. Hele regionen blir bilavhenging, en utvikling som senere er vanskelig å snu, poengterer forskningslederen, som har doktorgrad i by- og regionplanlegging.

Tennøy mener veivesenets planlegging ikke tar innover seg regjeringens politikk, som går ut på at all transportvekst i byområder skal skje ved kollektivtrafikk, sykkel og gange.

- Behovet er der

— Behovet for ytre ringvei er der, spørsmålet er når. Den bør ikke bygges for tidlig, og heller ikke for sent. Man bør prioritere penger der behovet er størst, men ikke vente til alt står stille, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen.

Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen. Foto: Kjetil Reite

I konseptvalgutredningen regjeringen vedtok i 2012 anbefales det oppstart etter 2025. Men mye tyder på at dagens regjering vil ha fortgang. Kanskje allerede 2017, som en del av hele E 39 Kristiansand-Stavanger. Kvu-en sier at 70.000 biler vil suse over Otra i 2040, en tredel av dem på ytre ringvei.Les også:

— Målet er at veksten som blir i trafikken i fremtiden skal komme på ringveien, ikke gjennom byen. Man ønsker vekst og utvikling i regionen, så på et tidspunkt blir det fornuftig med ringveien. Men jeg kan ikke si når, fremholder Tvedt.

Veiplanleggerne er nå i ferd med å lande hvilken av korridorene de vil anbefale for politikerne i Kristiansand.