KRISTIANSAND: Onsdag vedtok formannskapet i Kristiansand å vente på en ny bymiljøavtale før de gjør noe forsøk på å fjerne rushtidsavgiften.

— Dette betyr at vi vil få rushtidsavgift fram til 2016 eller 2017. Muligheten for å få den bort før, er nå fjernet, sier Tor Utsogn, gruppeleder i Frp.

Formannskapet samlet seg om en rekke nye tiltak som enten kan komme i tillegg til eller som erstatning for rushtidsavgiften (se egen sak). Men de kommer altså ikke før dagens avtale med staten blir avløst av en ny.

2016

Dagens avtale utløper ikke før i 2016. Selv om den kan avløses av den nye bymiljøavtalen innen den tid, tror et flertall av politikerne at den blir stående.— Det ser slik ut, ja, sier Hans Otto Lund, gruppeleder i Høyre.

Han vil ikke gå med på at de har brutt løftet om å fjerne avgiften. Han forsvarer seg med at både han og Helene Knudsen stemte for et forslag fra Frp om å få gjort om dagens avtale før en ny er på plass.

— Men Grundekjøn stemte for å vente?

— Ja, men jeg skjønner ham veldig godt. Han sitter i den gruppa som jobber med en ny bymiljøavtale og jeg forstår at han forholder seg til den prosessen, sier Lund.

Kaver

Mens Grundekjøn mener at en ny bymiljøavtale uten rushtid kan komme på plass innen utgangen av 2017, mener opposisjonen at de borgerlige nå er i ferd med å begå et skikkelig løftebrudd.

— Det er litt moro å se hvordan det borgerlige flertallet kaver litt. Det er ingen som nå kan fortelle oss når de kan fjerne avgiften, sa Aps gruppeleder Mette Gundersen under formannskapsmøte.

Terje Næss (Ap) mener at de borgerlige partiene ikke er opptatt av å gjøre noe med utslippene av klimagasser.

— Det som er interessant, er hva som virker. Og det er økonomiske incitamenter som påvirker folks atferd. Derfor må vi endre folks handlemåte og tenkemåte. Det er den eneste måten vi kan få ned utslippene på, sa Næss i formannskapet.

Kommunevalg

Både Høyre, Frp og KrF har programfestet at de vil fjerne hele avgiften. Høye trafikktall og mangel på alternativer, kan altså fjerne den drømmen.

Ordfører Arvid Grundekjøn sitter i gruppa som jobber med bymiljøavtalen som skal avløse dagens ordning. De jobber med å få andre tiltak som kan redusere trafikken inn i den nye avtalen.

I tillegg vil de ha slutt på at gjennomgangstrafikk og ferjetrafikk skal være med i trafikktellingene.

— Vi har grunnlag for å få sendt inn en søknad allerede om et år, og så blir den behandlet så fort som mulig. Å skulle ha kjørt en prosess i tillegg til denne, hadde nok vært krevende, sier Grundekjøn.

— Men dere risikerer å gå inn i valgkampen i 2015 og fortsatt ha rushtidsavgift?

— Ja, men vi vil ha klart en søknad et bedre statistikkgrunnlag og flere virkemidler, sier Grundekjøn.