Noen av de som ikke kommer gjennom til de forskjellige legevaktene i Agder, ringer i stedet hit til AMK-sentralen i Lillesand. Helge Abrahamsen, avdelingsleder for prehospitale tjenester ved Sørlandet sykehus, sier det tar opp unødvendig tid og at det fører til lenger ventetid for dem som virkelig trenger hjelp. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: Ifølge ledelsen ved både legevakten og AMK-sentralen, er problemet at altfor mange tar kontakt med legevakten med plager som kunne ha ventet til fastlegen var på jobb.

Det fører ikke bare til fulle venterom på legevakten, men også unødvendig mange i telefonkø. Legevakten i Kristiansand får inn 66.000 telefoner i året. Av disse er det 20 prosent som ikke kommer gjennom.

— Dette er ikke et kveldsåpent legekontor, men en nødtjeneste for at du skal få hjelp hvis du er akutt syk. Hvis køen da fylles opp med de som kunne ha ventet, kan det hende at vi ikke fanger opp de som virkelig trenger det, sier kommunelege Vegard Vige.

Forplanter seg

Når folk ikke kommer gjennom hos legevakten, møter de i stedet til en telefonsvarer der de blir bedt om å ringe 113 ved akuttilfeller. Ifølge et brev som har gått ut legevaktene i regionen, er det noen som ringer nødnummeret uten at det er akutt.

— Vi har ikke tall for hvor mange dette gjelder, men det er et gjennomgående inntrykk at når folk ikke kommer gjennom på legevakten, så ringer de oss, sier Helge Abrahamsen, avdelingsleder for prehospitale tjenester ved Sørlandet sykehus.

AMK-sentralen har som mål at 90 prosent av de som ringer skal få svar i løpet av 10 sekunder. Men med pågangen i dag, klarer de ikke alltid det.

— Folk skal selvfølgelig ringe 113 når det er en nødsituasjon. Men desto flere telefoner vi får som ikke er til rett adressat, desto mer tar det av tiden vår. Folk må i mye større grad bruke fastlegen enn det de gjør nå.

Problem

Da Fædrelandsvennen var i kontakt med legevakten i Kristiansand fredag ettermiddag, hadde de hatt 35 konsultasjoner. Ifølge daglig leder Rolf Jarnes, kunne halvparten av disse spart seg turen.

Også han oppfordrer folk til å la være å oppsøke legevakten, så sant det ikke er akutt. De har vurdert å innføre tiltak for å sile ut de som kan vente til fastlegen kommer på jobb, men dette er ikke alltid like enkelt.

— Vi opplever at folk har ganske høye krav til en legevakt. Hvis en pasient ber om en konsultasjon, har han krav på å bli vurdert av en lege. Og når legen først har gjort en vurdering, gjenstår det ofte så lite at han også skriver ut resept, sier Jarnes.

Han er klar over at mange av dem som ikke kommer gjennom hos legevakten, i stedet ringer AMK-sentralen. Men både han og kommunelege Vegard Vige er usikker på om løsningen er å sette flere til å ta telefonen.

— Vi vet jo ikke hvor det stopper, og problemet er at det ringer mange som i stedet skulle ha kontaktet fastlegen.

Ikke alle

Kommunelege Vegard Vige er opptatt av at de klarer å få tak i de akutt syke. Da kan de ikke være for strenge når folk kommer til legevakten. Han ber i stedet folk tenke seg om før de ringer.

Denne oppfordringen gjelder likevel ikke alle.

— Det er ofte de som har aller vanskeligst for å ringe legen som tar det jeg nå sier innover seg. Så denne oppfordringen gjelder ikke dem.

Nødetat står i telefonkø

Telefonkøen hos legevaktene skaper også problemer når AMK-sentralen skal få tak i legevakten. Ifølge brevet fra Sørlandet sykehus, har det vært flere tilfeller der de ikke kommer i kontakt med legevakten fordi også de blir stående i telefonkø.

— Hvis vi skal sitte og vente i to minutter på svar, samtidig som det kommer en nødtelefon inn, er det uheldig. Når vi skal svare en telefon innen ti sekunder, kan det raskt komme i konflikt med at vi også skal ha kontakt med legevakten, sier Helge Abrahamsen.

De har nå bedt legevaktene i Agder om å opprette eget telefonnummer for AMK-sentralen. Kristiansand har i dag en slik linje.

— Men siden Søgne, Songdalen og Vennesla ikke har slike direkte linjer, setter AMK-sentralen i stedet over telefonene til oss. Det er en ekstra belastning, sier Rolf Jarnes.