LILLESAND: — Vi gjennomfører vedlikehold av alle de tre tunnelene mellom Lillesand og Kristiansand. De blir stengt hele døgnet i to måneder, sier Arnfinn Berge, byggeleder i Statens Vegvesen.

Fra onsdag morgen ble bilister som pleier å ferdes på veien, møtt av stengt vei.

— Det er dårlig med omkjøringsveier. Det er snakk om noen traktorveier og slikt, og der kan vi ikke ha noe særlig trafikk. Lokalbefolkningen skal komme seg fram, men omkjøringsveiene tåler ikke den trafikken som er på veien i dag. Folk må bruke nye E 18, sier Berge.

Arne Gulbrandsen bor på Vestre Vallesverd og er i tillegg gruppeleder i Lillesand Frp. Han fikk vite om stengingen av tunnelene ved en tilfeldighet i morges.

— Som beboer i området og som politiker reagerer jeg sterkt på at vi ikke er bedre informert om hva som skal skje. Jeg synes dette tenderer mot en skandale av Statens Vegvesen, sier han.

- En glipp

Statens vegvesen har informert om veiprosjektet i Lillesandsposten. Men skiltene som varsler om stenging av tunnelene og omkjøring, ble ikke satt opp før onsdag.

— Det er nok en glipp at skiltene ikke ble satt opp før. Navnet mitt har stått i annonsen, og jeg har sittet i telefonen helt siden i går. Lokalbefolkningen er spente på hva de skal gjøre og hvor de skal kjøre. Vi forstår dem veldig godt. Dette har gått fort, og det har skjedd noen glipper i forhold til informasjon til lokalbefolkningen. Den skulle absolutt ha vært bedre. En lapp i postkassen hadde ikke gjort noe, innrømmer Berge.

Gulbrandsen mener ikke det holder å annonsere i Lillesandsposten.

— Det er mange i Høvåg som ikke holder Lillesandsposten. Jeg tror mange fikk seg et sjokk i morges, og jeg tror mange vil ha problemer med å komme seg til jobb. Hadde folk fått vite om dette et par uker i forveien, kunne de fått tid til å områ seg. Hva med de som er avhengige av buss? Går den, spør Gulbrandsen.

Omkjøringsveier for folk som bor i Høvåg, vil bli skiltet. Statens vegvesen har samarbeidet med Nettbuss for å forsikre seg om at skolebarna i området kommer seg på skolen i tide.

Skal sikres mot ras

Arbeidet på tunnelene gjelder i første rekke sikring mot ras.

— Vi har hatt litt for mange steinsprang. Arbeidet som skal gjøres er sikring mot ras i tunnelene og i fjellskjæringene før tunnelene. I tillegg rehabiliterer vi portalene. Dette er arbeid vi er nødt til å gjøre før frosten kommer, forklarer Berge.

Tunnel-sikringen er beregnet til å koste 20 millioner kroner.