EKSEMPLER: Båtbyggerne laget sine egne leker som guttunge. Favorittmerket var Chevrolet. Foto: Lars Hollerud
LUFTING: Museumsforvalter Inge Eikeland og båtbygger Roald Skibsrud viser båten sistnevnte bygget som 17-åring, en hrtiggående 15-foter i kryssfinér. Foto: Lars Hollerud
SELVGJORT: Roald Skibsrud trivdes bedre med å lage lekene enn å leke med dem. Foto: Lars Hollerud

KRISTIANSAND/EVJE OG HORNNES: — Det var da jeg droppet planene om å bli snekker, sier 74-åringen, mannen bak Skibsplast, og snakker om fingeren som forsvant da han skulle fikse sin fars lastebil.

Nå har Vest-Agder-museet sikret seg flere av gjenstandene Roald Skibsrud laget da han hadde alle fingrene i behold.

Det vil fremfor alt si den første båten, en rask versjon på 15 fot, laget av kryssfinér.

Pluss massevis av hjemmelagede leker.

Nylig var den nå 74 år gamle gründeren i museets laget på Odderøya for å mimre litt.

Høyre

— Han skal i alle fall ikke beskyldes for å ha drevet venstrehåndsarbeid, humrer museumsforvalter Inge Eikeland.

Han har hentet fram et par biler, et par båter, en elektrisk maskin og en dampmaskin, alt laget av Skibsrud mens han ennå var guttunge.

— Jeg likte bedre å lage leker enn å leke med dem, sier den nevekyndige, som bare var 20 år da han utvidet sin fars vareutvalg i trevarefabrikken til også å omfatte plastbåter.

Museumslekene er blant annet et par biler av merket Chevrolet. En lastebil med karosseri av sveisede sinkplater, stigebrett og ratt, sykkeldekk rundt hjulene, bladfjærer laget av randsagblad uten tenner, støtfanger av kobber og sidespeil han i sin tid fikk av tannlege Skomedal.

Kreativt

Enda yngre, bare åtte-ni år ung, var Roald også da han laget en bjørketrevariant av Chevrolet persnbil og utstyrte den med trekkoppmotor.

Blant Skibsruds hjemmelagede verker som nå står på museum, er også en dampmaskin som går best på trykkluft, pluss en elektrisk maskin. I samlingen inngår dessuten en variant i størrelse én til fem av Skibslasts første støp, kajakken han lagde som 12-åring og halvparten av en 15-fots Sportsmaster Hardtop fra 1970. Den andre halvparten står på Norsk Teknisk Museum i Oslo.

I årenes løp har anslagsvis 15-20.000 båter blitt til i produksjonslokalene på Evje.

— Nå ligger vi på været, kan du vel si, sier Skibsrud, og viser til foreløpig innstilt produksjon, men fortsatt båter for salg.

— Pensjonist har jeg ikke lyst til å bli. Det er som en hyllevare som har gått ut på dato. For meg handler heller ikke business om dresser og børskurser. Det handler om å være sann mot deg selv, dine ideer og fokusere på det vesentlige.

Båten han laget som 17-åring i 1955, skal etter hvert få plass i museumshavna som planlegges i Nodeviga.