KRISTIANSAND: I år vil trolig flere enn noensinne gjøre unna juleshoppingen via nettet, ifølge Forbrukerrådet.

– Jeg må si jeg er litt skeptisk. Det er kanskje fordi jeg ikke vet nok, sier Hill Martinsen om det å handle på nett. Hun er på handletur i Kvadraturen, og legger ikke skjul på at det hadde vært deilig å gjøre en del av julehandelen fra sofakroken.

Både Hill og Hanne Martinsen er enige om at julegavene i år blir kjøpt i butikken Foto: Sindre Hopland

Forbrukerrådets kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly mener hun gjør smart i å være litt skeptisk. For selv om det er mange fordeler ved å handle på nettet, men det er noen bakdeler også.– Julen er til for å være åpenhjertig, men når det gjelder nettbutikker er det ikke bare lov, men også lurt å være skeptisk.

– Vi ser for eksempel ikke hvem vi forholder oss til når vi handler fra en nettbutikk. Skulle vi oppleve noe galt, er det ikke bare å rusle ned Markens for å si fra, sier Skogly.

Se etter dette

3,4 milliarder av de 50 milliardene vi kommer til å legge inn i årets julehandel, er via netthandel, ifølge prognoser hovedorganisasjonen Virke presenterte i november.

– VI får jevnlig klager fra folk som opplever useriøse nettbutikker eller ikke får de varene de mener de har krav på, sier Sverre McSeveny-Aril, fagleder i Forbrukerombudet.

Og det er nettopp det – hvordan vite hvilke nettbutikker som er seriøse – og hvilke du helst bør styre unna?

Skovly sier at det er flere ting du som forbruker bør sjekke før du handler i en nettbutikk du aldri har vært i før.

– Du bør se på hva slags kontaktinformasjon som ligger ute til nettbutikken. En ærlig selger vil gjerne at du finner tilbake til ham. Det er derimot grunn til skepsis hvis det er vanskelig å finne kontaktinformasjon som telefonnummer, postadresse og organisasjonsnummer, sier Skogly.

Paula Perez setter pris på service, og mener hun ikke får det på nett. – Du får ikke de gode rådene og den gode servicen på nett, sier Perez, derfor handler hun det meste i butikker. Ekspeditøren i butikken, Eva Bævang, tror at mange kommer tilbake fordi de kan få mer personlig rettet veiledning enn hva man får i nettbutikker. Foto: Sindre Hopland

Sjekk også om selgeren retter seg til norske forbrukere, for da er det norsk lov som gjelder. Noen tegn er at nettbutikken er på norsk, prisen står i kroner og nettadressen ender på .no.Forbrukerrådet anbefaler også at du sjekker hvilke vilkår som gjelder før du velger nettbutikk.

– Det går på hvilke rettigheter du har hvis varen er forsinket, eller hvis du vil avbestille og returnere. Står vilkårene, er det tegn på at du har med en seriøs aktør å gjøre, sier kommunikasjonsrådgiveren.

– Vær tilbakeholden med personnummer — hvis du oppgir dette, øker det faren for at du blir utsatt for svindel. Husk også at hvis du betaler med kredittkort, kan du ifølge Finansavtaleloven gå til banken og forlange penger tilbake, hvis du blir svindlet, sier Skogly.

Søkemotorer

Forbrukermyndighetene både i Norge og resten av verden jobber aktivt for å gjøre dette lettere for deg og meg. Forbrukerombudet har for eksempel laget en oversikt over useriøse nettbutikker, som du kan sjekke her.

En ærlig selger vil gjerne at du finner tilbake til ham

Hvis du skal handle i en europeisk nettbutikk, kan du sjekke med shoppingassistenten Howard, som er utviklet av europeiske forbrukermyndigheter. Vil du gå i amerikanske, søk på butikken i Better Business Bureau.

– Hvis du kan få en "Gucci" veske eller en "Canada Goose" jakke til en tredjedel av prisen, går det nok under uttrykket at det som virker for godt til å være sant, som regel er det, sier Forbrukerrådets McSeveny-Aril.