ARENDAL/PORSGRUNN: – Stemningen ble laber etter ulykken. Det var ikke bare stevneledelsen som ønsket å avlyse konkurransen, det var ingen kjørere som ville kjøre mer den dagen heller, sier Tore Lassesen til Fædrelandsvennen.

Han er formann i Flosta båtsportklubb hvor den 39 år gamle kvinnen er medlem. Han kjørte ut før båten som ble utsatt for en ulykke, og var derfor ikke direkte vitne til hendelsen.

Krisehåndtering

– Etter ulykken ble det krisehåndtering og en samling hvor det ble gitt informasjon, forteller han.

Kvinnen som ble skadet deltok i klassen Thundercat, hvor hun var såkalt copilot med ansvar for å balansere båten. I tillegg til henne var det en pilot med som kjørte båten.

Klubben ønsker foreløpig å si minst mulig om det som har skjedd.

– Vi må vente og se på granskningen fra forbundet. Nå støtter vi alle våre medlemmer så godt vi kan, sier Lassesen.

Første alvorlige ulykke

Norges Morotsportforbund har ikke erfaring med ulykker fra Thundercat-klassen fra tidligere.

– Dette er en klasse som vi ikke har hatt i Norge så lenge, og dette er den første alvorlige ulykken. Det er nå naturlig å se nærmere på erfaringene, og eventuelle tiltak som er gjort i andre nasjoner som har mer erfaring med klassen, sier generalsekretær Roy N. Wetterstad.

Thundercat stammer fra Sør-Afrika hvor denne typen konkurranser har vært populære i en årrekke. Forbundet i Norge vil nå gjøre en intern granskning.

– Etter alle alvorlige ulykker foretar vi rutinemessig en gjennomgang med det siktemål å ta lærdom av det som har skjedd. Det kommer vi til å gjøre i dette tilfellet også. Det går ut på å samle inn informasjon og sørge for å bringe den videre til internasjonalt forbund for å se om det er noe der som de også kan ha nytte av å vite.– Det vi vet foreløpig er at hun sto for vektbalansen foran i båten da hun mistet taket, falt ut og ble truffet av en annen båt. Man befinner seg i en utsatt situasjon når man havner i vannet, sier Wetterstad.

Ved Oslo universitetssykehus beskrives kvinnens tilstand som alvorlig mandag ettermiddag.

– Fokus på sikkerhet

Wetterstad understreker at forbundet ønsker å ha optimal sikkerhet i sine konkurranser.

– Generelt har vi alltid fokus på at det skal være så sikkert som mulig. Dette er aktiviteter med en viss risiko, og det vet også alle som deltar. Vi har systemer for å gi utøverne opplæring før de starter. Man må også ha lisens for å være med i slike konkurranser, sier generalsekretæren.

Han forteller at forbundet er opptatt av å ha gode og sikre konkurranseregler, sikre baner og klare regler for sikkerhetstjenesten i forbindelse med arrangementene.

– Hvis noe skulle inntreffe, så er kyndig hjelp raskt på plass. De rutinene fungerte etter boken i denne saken, og det er betryggende for oss å vite.

Han forteller at alle som var i befatning med gårsdagens ulykke ble tatt hånd om av forbundets personell på arrangementet.

Etterforskes av politiet

Som Fædrelandsvennen meldte søndag, vil ulykken bli etterforsket av politiet.

– Vi er helt i starten av etterforskningen. Vi har registrert dette som en båtulykke og vil undersøke hvorvidt sikkerheten var tilstrekkelig, sier operasjonsleder Tore Grindem i Telemark politidistrikt.

Vitner til ulykken er foreløpig ikke avhørt.