KRISTIANSAND: — Vi har tatt det opp i foreningen, og synes, for å være helt ærlig at ølet er litt kjedelig og tamt. Vi skjønner at bryggeriet vårt vil ta opp kampen med mikrobryggeriene, men her har det bommet litt, mener påtroppende leder i CB-ølets venner John Olav Pfaff.

Ifølge fabrikksjef på Christianssands bryggeri, Øystein Føreland, er det solgt rundt 100.000 liter Sørlands spesial på de over tre månedene ølet har vært tilgjengelig i butikkhyllene. Målet er 200.000 liter på et helt år.

cb-sørlands-spesial.jpg Foto: Halland, Alf Helge

— 100.000 liter er veldig lite. Salget gikk bra i starten, sånn er det alltid når noe er nytt, men så har det dabbet veldig av, hevder Pfaff.

Under intervjuet åpner Pfaff en boks Sørlands spesial. Han mener smaken bekrefter det mange opplever.

— Ølet ligner en vanlig pilsner med litt mer bayermalt. Det smaker flatt og mangler personlighet.

— Hva savner du, Pfaff?

— Fylde og ettersmak.

CBs fabrikksjef Føreland utelukker ikke at de fortsetter å fornye seg allerede neste år.

— Det har gått jevnt og trutt med Sørlands spesial. Det er en mørkere øltype, vi hadde ikke regnet med en eksplosjon i salget med en gang. Man skal heller ikke se bort fra at vi kommer med enda en ny øl i løpet av neste år, sier Øystein Føreland.