Snart to måneder forsinket har ennå ikke Kristiansand og Vest-Agder fylkeskommune fått svar fra Samferdselsdepartementet på om man får såkalte belønningsmidler på 60 millioner kroner for 2012. Saken skulle vært ferdigbehandlet i departementet innen 1. mars, men på grunn av sykdom har saksbehandlingen tatt tid. Men nå er saken ferdig i det byråkratiske ledd, og man venter bare på Meltveit Kleppas avgjørelse.

— Saken ligger nå må midt bord, jeg regner med at den er ferdig i løpet av kort tid, kun noen dager, sier Meltveit Kleppa til Fædrelandsvennen. Hun ønsker ikke å gi noen signaler om hun vurderer å kutte i tilskuddet eller ikke.

At avgjørelsen drøyer tyder på at Kleppa er usikker på om hun vil gi regionen den siste delen av belønningspakken på 285 millioner kroner. 60 millioner kroner gjenstår til utbetaling i 2012, hun kan velge å kutte hele eller deler av beløpet. En del av de øvrige byene som får belønningsmidler har allerede fått tilsagnet for 2012, da uten avkortning.

Restriktive tiltak

Belønningsavtalen mellom staten og Kristiansandsregionen er en fireårig avtale som har som mål å redusere bilbruken, øke kollektivbruken og tilrettelegge for myke trafikanter. For å få dette til krever departementet at det innføres en rekke restriktive tiltak for å redusere biltrafikken. En av disse er økningen i bompengeavgiften for bypakken, som allerede er innført.

I 2012 forlanger departementet at det innføres nye tiltak, og det ønsker ikke politikerne i fylkestinget og Kristiansand kommune. De har samlet gått inn for å si nei til rushtidsavgift, og fremmer heller ikke andre forslag som departementet anser er restriktive nok. Noe som har ført til at departementet på sin side truer med å frata distriktet midler.

Kollektivmidler

I budsjettet for det såkalte ATP-samarbeidet for Kristiansandsregionen er det tatt høyde for at belønningsmidlene kan ryke i budsjettet for 2012, som ble vedtatt i desember i fjor. Skulle så skje vil fylkeskommunen måtte kutte 25 millioner kroner i bevilgningene til kollektivtrafikk, og det kuttes 35 millioner kroner til såkalte framkommelighetstiltak.

I overføringen fra fylkeskommunen til Agder kollektivtrafikk for 2012 er det allerede tatt høyde for at man ikke får de ekstra 25 millionene fra staten. Når det gjelder de siste 35 millionene kuttes disse for 2012 i hovedsak i posten til bussmetroen. Det vil gå ut over nye investeringer, og mulighet for å gjennomføre nye tiltak.