KRISTIANSAND: — Det er nokså meningsløst at du må ha engelsk litteratur for å kunne mekke biler. Du kan godt ha engelsk, men det må være relevant for den jobben du skal ha, sier Hans Fredrik Grøvan, KrFs førstekandidat i Vest-Agder.

Han mener at elever må kunne ta en langt mer praktisk videregående utdannelse for å hindre at de faller fra.

Bare 62 prosent av elevene i Vest-Agder fullfører nå videregående opplæring innen yrkesfag. Landsgjennomsnittet ligger på 55 prosent.

— Og det har vært ganske stabilt siden reform 94, sier Grøvan.

— Også når KrF har vært i regjering?

— Det har ikke forandret seg så veldig mye, så alle som har styrt skolevesenet må være med og ta ansvar. Vi må lage nye veier og nye løp som er mer relevante enn det elevene møter i dag.

Mer praktisk

På et yrkesfag som restaurant og matfag, er det under halvparten av elevene som fullfører. Også på naturbruk er det bare så vidt over halvparten som fullfører.

— Når du ser på hvor mange av disse som blir en del av uførestatistikken, er dette tall som bør bekymre oss. Det er først og fremst en personlig tragedie for dem det gjelder, men også et økonomisk spørsmål, sier Grøvan.

Han mener arbeidet må starte allerede i barneskolen med å fjerne leksehjelp og heller sette inn spesialpedagogiske tiltak tidligere.

— Elevene selv sier at de som dropper ut bare er lite motiverte?

— Ja, og derfor er også ungdomsskolen et trinn man må ta tak i. Den er også blitt altfor teoretisk. Selv om valgfagene er på vei tilbake, bør de bli mer praktiske og lokal tilrettelagt. Også et tilbud som utplassering en dag i uka bør kunne tilbys skoletrøtte elever.

I tillegg til mindre teori, vil Grøvan også at elevene skal kunne gå rett inn i en bedrift med det samme de starter på videregående.

— Vi må rett og slett lage et løp der de teoritrøtte kan gå rett inn i arbeidslivet, og få denne tilknytningen tidlig.

Mindre Shakespeare

Tallene for frafall gjelder elever som begynte på videregående i 2007. Regjeringspartiene forsvarer seg med at tiltak de har sett i verk ikke vil gi utslag før om noen år.

— Jeg er helt enig i at noe av grunnen til frafallet er at teorien er for lite relevant. Vi har allerede begynt på et arbeid der den teoretiske undervisningen skal være mer relevant. I engelsk må du kunne lese en bruksanvisning og ikke bare Shakespeare, sier SVs stortingsrepresentant Alf Holmelid.

— Så det blir slutt på Shakespeare på yrkesfag?

— Jeg tenker at alle kan ha glede av å ha med seg noe slik litteratur, men det må ikke være hovedfokus. Forståelsen for fagstoff må være det sentrale.

Åpne dører

Ifølge Holmelid, har regjeringen satt i verk flere tiltak: elever kan få en arbeidslivskontrakt allerede fra første klasse på videregående og de kan forlenge læretiden.

— Elevene skal komme raskere i kontakt med næringslivet og det skal være mer praksis og relevans i teorifagene. Det er grep som er gjort i senere tid, sier Holmelid.

Han mener Grøvan slår inn åpne dører.

— SV er godt i gang med å rette opp det fremmedgjørende teorifokuset som tidligere regjeringer har innført. Vi ønsker KrF velkommen etter.

Ikke bruk for

Hege Therese Lunden Lindland på teknisk industriell produksjon på Kvadraturen skolesenter, har sett flere medelever droppe ut.

— Noen tror det er skikkelig avslappende når de begynner på videregående. De forventer at de bare skal lære det de trenger i jobb, men så er de ikke forberedt på hvor vanskelig det er med allmenne fag, sier hun.

De siste tallene viser at kun 56 prosent av elevene på teknisk industriell produksjon fullførte. Tallene er bedre for elektro, der 69 prosent fullførte.

— Har dere bruk for det dere lærer i allmenne fag?

— Det er greit med allmenne fag, men å tolke dikt er ikke noe vi har bruk for i yrkeslivet, sier Jan Oddvar Sagedal som også går på teknisk industriell produksjon.

— Vi har jo gått gjennom Romeo og Julie i engelsken, men læreren vår la ikke så stor vekt på det. Vi lærte mye mer engelsk som er nyttig for oss, sier Tarjei Vivelid på elektro.

De fire elevene er alle i gang med tredje året på videregående. To av dem skal rett ut i yrkeslivet etter fagbrev, de to andre satser på ingeniørutdannelse.

— Jeg tror det er veldig opp til den enkelte om de fullfører eller dropper ut, sier Hege Therese Lunden Lindland.

— Men læreren er også viktig. Noen lærere gir bare opp og lar elevene gå og drive uten å bry seg, sier Khuong Huynh på elektro..