KRISTIANSAND: — Denne veistrekningen har fått denne skjebnen fordi det er laget et forslag til løsning som ingen egentlig vil ha, sier statssekretær Geir Pollestad til Fædrelandsvennen. Han sikter til en utvidelse av eksisterende vei med ekstra kollektivfelt.

Dette skal det visstnok være satt av penger til, men siden ingen vil ha den løsningen, blir den neppe bygd.

Ikke inne i plan

Når Arnstad og hennes politiske rådgiver sto fast på spørsmål om hvor den 6,5 kilometer lange strekningen var i Nasjonal Transportplan (NTP), henviste de til slutt til Geir Pollestad som deres veiekspert.

Han kunne ikke si når Søgne-folk og songdøler vil slippe kø på vei til jobb morgen og ettermiddag.— Strekningen ligger ikke inne i planen, sier Pollestad, før han legger til:

— Det er ikke dermed sagt at veien ikke kommer. Jeg mener det er tenkt at den skal få noen penger fra samferdselspakken for Kristiansand og noe fra 74 milliarder kroner i NTP som ikke er fordelt, sier Pollestad.

Måtte sjekke

Marit Arnstad (Sp) og hennes politiske rådgiver henviser også til samferdelsespakken for Kristiansand.

— Er ikke den inne i planen? Det må være en misforståelse, utbryter Arnstad da Fædrelandsvennen spør hvorfor strekningen er utelatt.

Hun kikker litt rådvill på sin politiske rådgiver og spør:

— Ligger den ikke inne i Kristiansandspakka?

Rådgiver Sigrid Handegard mener også at det skal være en motorveibit fra Breimyrkrysset og vestover. Hun griper mobiltelefonen, og snakker i fire–fem minutter før hun kommer tilbake.

— Jo, den ligger i Kristiansandspakka. Jeg har sjekket med Vegdirektoratet, sier Handegard.

— Når vil den da bli realisert?

— Den ligger inne i den første fireårsperioden.

— Så det blir byggestart innen fire år?

— Ja, det gjør det, svarer Handegard.

I meldingene departementet har sendt ut, står ikke noe om dette. Det står imidlertid at Gartnerløkka- Breimyr (ved Hellemyr) er inne i siste seksårsperiode, altså lenger ut i NTP-perioden.

Samferdelsespakka for Kristiansand er heller ikke vedtatt.

- Må glede seg

Handegard sier at prosjektet i Songdalen ikke er nevnt eksplisitt fordi det ikke er rom for å nevne alle detaljer inne i hver enkelt pakke. Handegard blir litt oppgitt når hun hører at det på Sørlandet allerede er misnøye med at man ikke har funnet strekningen i transportplanen.

— Nei, nå må sørlendingene evne å glede seg i hvert fall en dag. Tenk på at Tvedestrand – Arendal er inne og at det skal bygges ny motorvei vestover, sier Handegard.

- Gjør ikke sånn

Geir Pollestad roser Arendal og Tvedestrand kommuner for å ha vært frempå med reguleringsplaner, slik at de kan sette raskt i gang når pengene kommer.

Når det gjelder veien fra Kristiansand til Songdalen og Søgne så har ikke kommunene vært like gode.

— Vi har sendt signaler om at de må regulere, og jeg er ikke sikker på hvor langt de er kommet i arbeidet, sier Pollestad.

— Men er det mulig å begynne innen fire år slik statsråden sier?

— Ja og nei. Det ligger penger til løsningen som ingen vil ha. Så har man de udisponerte programmidlene og bypakken, svarer Pollestad.

— Risikerer vi å komme i en situasjon der vi har motorvei fra Tvedestrand til Kristiansand, og så videre fra Søgne og vestover, mens folk fra Søgne må sitte i kø inn til byen hver morgen?

— Det er ikke i tråd med prinsippene planen er lagt opp etter. Så i virkelighetens verden vil det ikke bli slik. Vi gjør ikke sånn, sier Pollestad.