Eric Beauchemin fra USA under slopestyle-finalen i snowboard-VM i Oslo søndag. Foto: Scanpix

OSLO / ÅSERAL: Det fine med Bison X-maskinen, sier driftsleder Kenneth Abrahamsen i Eikerapen Alpsinsenter, er at den kan senke og heve skjær og fres mye høyere enn en vanlig maskin.

Abrahamsen i Eikerapen bfefinner i førersetet øverst i bakken når fvn.no ringer mobilen hans. Nedfarten si Åseral skal gjøres klar for skoleelever fra Rogaland på vinterferie i dag og i morgen.

Inntil videre styrer han "lånemaskinen", en eldre modell fra 1996. — Den gjør jobben. Men vi tok oss kjapt i å savne den nye maskinen, sier Abrahamsen.

Populær maskin

Ny-maskinen er en demonstrasjonsmodell fra 2009. Skisenteret betalte 1,5 millioner kroner for den - nyprisen er 2,1 millioner kroner.

Eric Beauchemin fra USA under slopestyle-finalen i snowboard-VM i Oslo søndag. Foto: Scanpix

— Vi hadde ikke mer enn rukket å kjøpe den, før henvendelsen om utlån kom fra VM-arrangøren, forklarer Eikerapen-styreleder Rolf-Martin Nygård til Lindesnes Avis.I Oslo ventet tre uker med preparering av halfpipe og slopestyle på maskinen fra Åseral.

Under forberedelsene føyde den seg til en Bison X-søstermaskin som bakken på Tryvann disponerer. Visstnok er det bare to av dem i Norge.

— X-en står for extreme , som ekstrem bevegelighet, sier salgssjef Ingunn Skuggevik i Trygve Owren As, selskapet som har agenturet på merket, til fvn.no.

Hele åtte prepareringsmaskiner var i sving før under VM. To måtte hentes fra utlandet, og én altså fra Eikerapen.

Lukrativt utlån

Utlånet har gitt gode utleieinntekter til det lokale skisenteret: 150.000 kroner, ifølge styreleder Nygård. Han forteller Lindesnes Avis om gode tilbakemeldinger fra arrangøren på jobben den sørlandske ekstrem-maskinen gjorde under VM.

Nå ser imidlertid Nygård og driftsleder Abrahamsen frem til å få Bison-en tilbake for å preparere vinterferie-bakkene.

— Vi venter den i ettermiddag. Da skal vi montere igjen på belter, skjær og fres. De måtte tas av for å unngå å frakte den fra Oslo som spesialtransport, sier Kenneth Abrahamsen.