KRISTIANSAND: — Slik jeg forstod det så har fører kommet på feil side av midtdeler, til tross for tydelig merking med gul dobbel sperrelinje og blå pil som markerer hvilken side du skal kjøre på. Det er gjort en formidabel feil for å komme seg over på feil side, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen.

Seks involvert i ulykke

Lørdag kveld var seks personer involvert i en frontkollisjon, etter at en bil havnet på feil side av midtdeleren i Vesterveien, like før Statoil-stasjonen i retning Vågsbygd. Etter ulykken ble to personer sendt til akutten, og en til legevakt, opplyste politiet på stedet.

Fører av bilen som havnet i feil kjørefelt fikk beslaglagt førerkortet.

— Broa er merket med dobbel, gul linje, som er felt ned i asfalten. Kommer du deg over linja, vil det bråke noe veldig.

- Har dere fått noen tilbakemeldinger på at broa er for dårlig skiltet?

— Tvert i mot. Vi får mange tilbakemeldinger på at den nye situasjonen på broa gjør hverdagen enklere for de mange som bruker den, sier han.

- Uheldig med varierende fartsgrenser

Politiet ser flere utfordringer med Vesterbroa etter at det ble lagt om til to felt. Leder for trafikkavsnittet ved Kristiansand politistasjon, Yngvar Aas, forklarer til Fædrelandsvennen hvilke utfordringer det er snakk om.

— Fartsgrensa er 60 kilometer i timen hver vei, og det er klart hvis det blir en frontkollisjon i den farta er det en alvorlig ulykke. Samtidig er det uheldig med veldig varierende fartsgrenser, ettersom det kan være villedende for trafikkantene, sier Aas.

Han sier han ikke kjenner til ulykken som skjedde lørdag kveld, men sier at det som regel ved kjøring i feil kjørefelt dreier seg om åpenbare førerfeil.Johan Mjaaland i veivesenet svarer veldig kontant på spørsmål om ikke midtdeler over hele broa er veien å gå:

— Ikke plass.

Yngvar Aas i politiet mener en form for midtdeler kan være veien å gå for å gjøre broa mer trafikksikker.

— Det er en utfordring rundt sikkerheten på Vesterbroa i dag. En løsning kan jo være å sette opp refleksvimpler, 20-30 centimeter høye som blir plassert mellom midtlinjene, for å skille trafikkantene, sier Aas.

— Samtidig kan det være en utfordring hvis du havner foran et utrykningskjøretøy som vil forbi, eller om noen prøver å kjøre forbi en moped som kun går i 45 kilometer i timen.

- Vær tydelig

Ole Rath i Trygg Trafikk mener det er viktig å gjøre det så klart som mulig når nye kjøremønstre kommer.

— Man må være tydelig på at det er gjort forandringer slik at de som har kjørt der mange ganger før skjønner det. Det er viktig at alt som kan bli gjort for å unngå misforståelser, blir gjort, mener Rath.

Han ønsker å beholde 60-grensen på strekningen.