KRISTIANSAND: — Jeg pleier normalt ikke å se så nøye på regningene, men denne gangen reagerte jeg. Det kan da umulig koste 1950 kroner å sende 13 sms, tenkte jeg, sier Pedersen.

81-åringen fra Tveit tok kontakt med Telenor for å få svar på mysteriet. Da fikk han beskjed om at kravet kom fra av en leverandør av innholdstjenester.

— Det viste seg at dette hadde pågått siden mars, uten at jeg hadde sett det, sier han.

Har du mottatt sms’er fraunderholdningstjenester, som du ikke har bedt om, og som har kostet deg dyrt.Tips vår journalist Erlend Olsbu.

Fikk nesten ikke sove

Han opplevde det som svært ubehagelig at noen hadde loppet ham for penger i flere måneder, uten at han var klar over det.

— Jeg fikk nesten ikke sove om natta. Jeg ante jo ikke hva dette var for noe, sier Pedersen.

Han opplyser at han ikke spiller og sjelden bruker internett. For en stund siden deltok han på en tv-quiz, men vet ikke om det er dette som ligger bak.

— Det er det eneste jeg kan komme på. Etterpå fikk jeg en sms av og til, hvor det sto "ny uke, nye muligheter", sier Pedersen, som etter hvert sendte en sms med "stopp" til nummeret han fikk oppgitt.

Fikk pengene igien

Etter en ukes tid fikk han en gledelig melding fra Telenor. Ettersom leverandøren ikke kunne dokumentere kravet, fikk han pengene igjen. Totalt var det snakk om 4000 kroner.

— Det er jo flott, men jeg lurer jo litt på hvordan det er mulig. Jeg er ikke spesielt lettlurt, men her har jeg tydeligvis gått i baret. Hadde summen vært litt mindre hadde jeg ikke reagert, sier Pedersen, som føler med andre som kan ha blitt utsatt for lignende svindel.

Brøt reglene

— Firmaet har ikke fulgt retningslinjene. Når det dreier seg om abonnementstjenester skal informasjon om dette komme tydelig fram. Det gjorde det ikke her. Vi krediterte derfor kunden, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan.

Han forteller at Telenor har skjerpet kravene mot innholdsleverandører.

— Dersom kunden har en berettiget klagesak tar vi direkte kontakt med selskapet. Det får da et døgn til å redegjøre for saken. Dersom vi ikke hører noe blir kunden automatisk kreditert, sier Krokan.

Selskapet får heller ikke utbetalt pengene fra Telenor.

— Vi kan stanse omsetningene. Det gjør vi fordi vi er helt avhengig av at reglene følges. De useriøse aktørene skal ikke kunne ødelegge for alle som driver skikkelig, sier Krokan.

Kunder må gi beskjed

— Dere krever inn penger på vegne av disse selskapene. Hvordan ser du på Telenor sitt ansvar?

— Vi samarbeider tett med Forbrukerombudet og andre teleselskaper. Vi har klare regler og avtaler og vi ekskluderer selskaper som ikke følger reglene, sier Krokan.

— Men dere er avhengig av at kundene oppdager at noe er galt og gir beskjed?

— Ja, det er vi. Derfor oppfordrer vi kundene til å være på vakt. Det er viktig å lese informasjon og sette seg inn i vilkårene, sier Krokan.

— Hva vet dere om omfanget av slik svindel?

— Det er ikke veldig stort, men det er selvfølgelig veldig kjedelig for de som blir utsatt for det. Vi opplever blant annet en del tilfeller hvor seniorer har meldt seg på tjenester uten at de er klar over det. Barn er også en sårbar gruppe når det gjelder dette, sier Krokan.