— Veldig gledelig at regjeringen varsler de går for ytre ringvei-konseptet. Dette er helt i tråd med lokale ønsker og helt nødvendig, sier en ferierende ordfører, Arvid Grundekjøn (H).

Han mener det blir for smått bare å bygge om Gartnerløkka.

— Vi har ønsket en utbygging som løser trafikkproblemene i lang tid fremover. Da må vi ha en ringvei til gjennomgangstrafikken, sier Grundekjøn.

Torsdag formiddag sendte statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet ut pressemeldingen: " Den videre planlegging av samferdselspakke for Kristiansandsregionen skal ta utgangspunkt i i konsept Ytre Ringvei".

Kamp om plass i NTP

Nå blir den store kampen å få ringveien inn i regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) for 2014-2023. Der ligger den nemlig ikke nå. Regjeringens forslag til NTP ikke vil foreligge før neste år.

— I etatenes forslag er ny Varodd-bro, Gartnerløkka-Hannevika og ny Kjevik-vei de store prosjektene. Ringvei er ikke foreslått av oss. Den må i tilfelle bli en del av samferdselspakken og bypakken for Kristiansand, sier veisjef i Vest-Agder Johan Mjaaland.- Det er den store utfordringen, å vinne kampen om plass i NTP. Der må vi jobbe godt, sier fungerende ordfører, Jørgen Kristiansen, KrF.

Veisjef Mjaaland sier veivesenet ikke vet mer enn regjeringens pressemelding, og at mer kanskje blir klart når regjeringens endelig notat om samferdselsutfordringene i Kristiansand kommer om noen dager. Da skal regjeringen mer detaljert si hvordan den vurderer konseptvalgutredningen som ble laget i fjor.

Ti år til byggestart

Ringveien vil ta av fra E-18 i Narviga-området ved Varoddbroda. Derfra og vestover vil veien gå under/gjennom egsområdet, videre til Krossen-området til Fidjane-området på E 39. — Vi kan ikke være mer presise, for detaljplanlegging gjenstår jo, sier Mjaaland.

Veien er løst kostnadsberegnet til 3,5 milliarder kroner. Den vil bli cirka seks kilometer lang og inneholde flere tunneler. Blir ringveien del av NTP neste år, vil det likevel gå opp mot ti år før byggestart.

— Denne traseen trenger egen kommunedelplan. Det vil ta et par år. Deretter må alle kryss og delprosjekter ha egen reguleringsplan, som tar nye år. Vi har også prosjektering og anbud. Byggestart blir tidligst om åtte til ti år, sier Mjaaland.

- Endelig

Vennesla-ordfører Torhild Bransdal (KrF) er med i styringsgruppen for samferdselspakken for Kristiansand-regionen. Hun er meget positiv til ringvei-beslutningen.

— Endelig! Mitt parti har kjempet for E 18 utenom Kristiansand i det uendelige snart. Dette er viktig. Ringvei er viktig for hele regionen, sier hun.