FROLAND: — Jeg synes det er morsomt at jeg har så mange følgere, sier Tveitdal.

Nettstedet Twopcharts.com fører rankinglister over Twitter-brukere fra hele verden, og har egne nasjonale lister. I Norge topper statsminister Jens Stoltenberg foran personen som kaller seg Harald Rex (gir seg ut for å være kongen). Deretter følger kjendiser, komikere og artister i rask rekkefølge; Morten Ramm, Steinar Sagen, Truls Svendsen, Tore Sagen, Espen Eckbo, Are Kalvø, Svein Tveitdal og Bjørn Eidsvåg.

Her finner du Tveitdal på twitter: https://twitter.com/tveitdal

Klimaspørsmål

Bak ham kommer også kjente twitrere som kronprinsesse Mette-Marit, Jenny Skavlan, Petter Stordalen, Odd Magnus Williamson og Davy Wathne. Kronprinsessen ligger foran ham på den forrige rankingen, men oppdaterte tall viser at Tveitdal er Twitters mest populære sørlending. Mens vi jobbet med artikkelen klatret miljøforkjemper Tveitdal også forbi artisten Bjørn Eidsvåg.

— Det er jo stort sett politikere, artister og kjendiser som er populære å følge, og jeg er jo ingen kjendis, sier Tveitdal.

Han er likevel ikke ukjent innen temaet han twitrer om, klimaspørsmål.

Tveitdal er tidligere FN-direktør innenfor miljøsaker, og virker nå som klimarådgiver og driver firmaet Klimaet 2020. Han er i tillegg engasjert i en rekke andre miljøsaker.

— Jeg er jo ingen ungdom lenger, men hadde likevel lyst til å teste ut Twitter for tre - fire år siden. Jeg leser mange nettsteder og linker videre saker jeg mener er viktige. Det har gått over all forventning. Gjennom Twitter når jeg ut til mange med klimasaker, sier Tveitdal.

Åtte om dagen

I gjennomsnitt sender han ut åtte tweets om dagen til sine følgere.

— Det tar omtrent en halvtime om dagen. Avisene og nettstedene leser jeg uansett. Når det er noe bra eller interessant, så sender jeg det videre, forteller han.

Tveitdal mener han fikk mange følgere raskt fordi han har et stort internasjonalt nettverk innenfor miljøfagfeltet. De stoler på informasjonen han sender videre. Etter hvert øker tallet på følgere av seg selv. Rundt nyttår passerte han 60.000. I løpet av onsdag passerer han sannsynligvis 72.000. — Jeg ser at det øker med cirka 4.000 i måneden, sier Tveitdal.

Ikke bare for moro

Han mener at Twitter ikke kun er for dem som vil ha det moro, men er viktig for dem som har et budskap.

— Twitter er et must for å delta i samfunnsdebatten, mener 65-åringen. Han deltar også på andre arenaer, skriver avisanlegg, driver nettside og har egen blogg. Facebook har han stort sett lagt dødt.

— Jeg har nok lyktes best på Twitter. Jeg fant ut at jeg måtte ha en tydelig profil, og har holdt på den, sier han. Tveitdal hopper over tull og tøys. Han er aldri personlig, og melder kun om klima- og miljøsaken.

Meldingene skriver han stort sett fra datamaskinen sin hjemme i skogen i Froland, men Klima2020 har også et kontor i Kunnskapshavna i Arendal.

— Jeg synes det er bra å se at folk er opptatt av klimasaken. Det er jo ikke noen annen grunn til å følge meg, sier Svein Tveitdal.

- Lykkes fordi han skiller seg ut

Ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude, mener Svein Tveitdal er en unik norsk twitrer, og har tro på flere som ham i fremtiden.

— Dette har jeg tro på. Han når ikke frem fordi han har et kjent navn, men fordi hans følgere er genuint interessert i det han twitrer om, sier Cecilie Staude. Hun er en av forfatterne bak boken Sosial kommunikasjon, og kjenner sosiale medier svært godt.

— Kjendiselementet har vært viktig for å få mange følgere. Etter hvert som vi blir vant til å bruke sosiale medier mer, vil vi se mer på innholdet og mindre på hvem som leverer det, mener Staude. Hun tror Tveitdal er lengst fremme i Norge i denne måten å bruke Twitter på.

— Jeg kommer ikke på noen andre gode eksempler på folk som bruker Twitter så rendyrket til en sak. Flere politikere bruker Twitter til å fremme politikk, men jeg kjenner ikke til andre med kun et saksfelt, sier Staude. Hun berømmer Tveitdal for å være tidlig ute, og mener han lykkes fordi han skiller seg ut. Hun tror hans rendyrking gir en god kommunikasjon mellom de som er interesserte i klima-saken.

— De som er interessert kan holde seg oppdatert ved å følge ham. Når han får så mange følgere så tar han makt fra tradisjonelle medier, sier hun.