KRISTIANSAND: Om seks år er målet at den største flaskehalsen i landsdelen skal være en god og velfungerende motorvei. Statens vegvesen har akkurat startet planleggingen av ny E 39 fra Gartnerløkka midt i Kristiansand til meieriet like vest for byen og videre til Breimyrkrysset.

Komplisert

— Det er trangt og komplisert. Her har vi mange utfordringer, og det blir ikke en optimal vei, sier prosjektleder Asbjørn Heieraas.

— Ikke optimal?

— Veien vil fungere og ha god kapasitet, men det er trangt å bygge en firefelts vei i dette området. Vi må blant annet legge kryssene over eller under veien, ikke på siden av slik det er vanlig på motorveier, sier Heieraas.

Tre alternativer

Traseen er allerede lagt, men det gjenstår noen viktige spørsmål:

Skal veien krysse Gartnerløkka og jernbanesporet med bro eller med kulvert under bakken? Et tredje alternativ er under Gartnerløkka og over jernbanen.

Saken fortsetter under illustrasjonen.

e39-grafikk.ai Foto: Fædrelandsvennen

— Her kan det bli litt berg- og dalbane, sier prosjektlederen. Disse tre alternativene ligger inne i høringsutkastet som skal med videre i diskusjonen.Fra Statoil-stasjonene i Kolsdalen skal veien gå i tunnel gjennom Hanneviktoppen til Kartheiakrysset. Derfra skal veien følge dagens trasé, men det er ikke inne i delprosjektet som nå planlegges. Veien blir minst 16 meter bred. Ved siden av kommer en gang- og sykkelvei med seks meters bredde.

Løser stort problem

Prosjekteringen og byggingen blir ikke mindre komplisert av at det skal gå full trafikk, med 40.000 til 50.000 biler i døgnet, gjennom hele den tre år lange byggeprosessen. Her går lokaltrafikk, gjennomgangstrafikk og internasjonal trafikk fra fergene i en lang kø.

— Det blir vanskelig å bygge. Her har vi en nøtt å knekke, men vi har jo tro på at det går, smiler prosjektlederen som onsdag hadde informasjonsdag på Idda Arena.

Billig blir det heller ikke. Den seks kilometer lange strekningen skal koste rundt 2,5 milliarder kroner, der nesten 2 milliarder går med til de tre første kompliserte kilometerne.

— Det er dyrt per veimeter, men samtidig er det et prosjekt som løser et enormt trafikkproblem, sier Heieraas. Daglig er det kø på E 39 der firefeltsveien smalner inn til to felt, på begge sider av dagens høybro.

— Klarer dere å holde rammen på 2,5 milliarder kroner?

— I en slik beregning er det pluss/minus 40 prosent, og innenfor det skal vi være, svarer prosjektlederen.

Nærmest byen blir det 60-grense fordi det er så kort avstand mellom kryssene. Den nye veien skal fungere for både gjennomgangstrafikk, fergetrafikk og lokaltrafikk frem til rundt 2030. Etter det bør ringveien rundt Kristiansand være i drift for å ta unna gjennomgangstrafikken.

Må rive tre bensinstasjoner

Veivesenet må kjøpe ut en rekke næringseiendommer når de skal løse opp køen i Kristiansand.

I første runde slipper veivesenet å kjøpe ut privatboliger. Det er prosjektlederen glad for, men det er mange næringseiendommer og offentlige formål som må løses ut.

— Eiendomservervet blir dyrt på denne strekningen, sier prosjektleder Asbjørn Heieraas. Shellstasjonen på Gartnerløkka må bort. Det samme må kontorbygget som ligger ved siden av. Begge Statoil-stasjonene i Kolsdalen står også i veien for den nye veien.

— I tillegg eier Xstrata mye eiendom på motsatt side av fabrikken. Til nå har det stort sett vært brukt som deponi, men de skal visstnok ha langsiktige planer der, sier Heieraas.

De har også dialog med Jernbaneverket og Kristiansand havn som også har eiendom langs den nye traseen.

Når strekningen fra Kartheia til Breimyr skal reguleres vil en rekke privatboliger bli berørt.