GRIMSTAD: — Hvis du reiser på et veteranbiltreff med en vanlig, fin veteranbil, er det sikkert 20 av hver av dem. Jeg ville ha en bil som vekker mye oppmerksomhet, forteller Jostein Vold (76) fra Grimstad.

Dermed satte Vold seg ned foran pc-en og skrev London Taxi i søkefeltet.

— Det var ved hjelp av det berømmelige nettet at jeg fant fram til bilen. Jeg kom raskt i kontakt med et firma som har spesialisert seg på salg og eksport av gamle London-taxier, sier Vold.

Plass til brudefølge

Han fant fram til taxi-selgerne rundt juletider. Bilen kom til Grimstad for en måneds tid siden. Det var Broom som først skrev om saken.

— Jeg har ikke kjøpt den fordi den er veldig god å kjøre, men fordi den er spesiell. Bilen er helt grei å kjøre. Du sitter høyt, og det er lett å komme seg inn og ut av bilen. Bilen har rattet på høyre side, men det går veldig greit. Den har en gammeldags dieselmotor, så den gir lyd fra seg, forklarer Vold.

Han kommer til å bruke bilen til å kjøre småturer med, i tillegg til å reise på veteranbiltreff. 76-åringen har med andre ord ikke tenkt å starte taxi-virksomhet i Grimstad. Men hvis et brudepar ber om skyss, kan det tenkes at Vold stiller opp med London-taxien.

— Det er jo nesten som et dansegulv foran baksetet. Så det er god plass til sløret baki der, forklarer Vold.

Trenger akselvekt

Bilen har fortsatt ikke fått norske skilter. Det skyldes at Vold ikke vet hva bilens akselvekt er, noe Biltilsynet må ha for å utstyre bilen med skilt.

— De er visst ikke så nøye på det med vekt i England. Det står i alle fall ikke i vognkortet. Jeg har bare funnet akselvekten på en 1990-modell. Jeg trenger å vite hva akselvekten på en 83-modell er, sier Vold.

Så dersom noen skulle sitte inne med den kunnskapen, blir Vold svært glad om vedkommende tar kontakt.

— Jeg har noen følere ute, men jeg skulle hatt dette på plass raskt, slik at jeg kan bruke bilen i sommer, sier han.