HESJER I BUNAD: Torleiv Løyland hesjer i det som var vanlig arbeidsantrekk hos flere til langt opp på 1950-tallet i Valle, Setesdalsbunaden. -De kledde varmen ute og hadde ikke annet, forteller Løyland. Foto: Johs. Bjørkeli
PÅ GAMLEMÅTEN: Åse Ingebjørg Homme med høyriva på gamlemåten på Rygnestad i Valle. Folk som møtte opp på den årlige slåttedagen koste seg. Foto: Johs. Bjørkeli
SLIPER LJÅBLAD: Torleiv Løyland drar slipesteinen med handtak av einer. Han har selv laget både sveiv og det steinen er festet til. Anders Dalsegg fra arrangøren av slåttedagen, Setesdalsmuseet, sørger for at ljåeggen får riktig vinkel. Foto: Johs. Bjørkeli
SLO RYGNESTAD: Tre slåttekarer. Torleiv Løyland (bakerst), Rolf Knutsen Vehus fra Dølemo og Hallvard Rygnestad. Foto: Johs. Bjørkeli
ORDFØRER MED LJÅ: Valle-ordfører Tarald Myrum monterer bladet på langorven. Kjetil Rike følger nøye med. De er begge dyktige slåttekarer som vet hvordan det er å slå og hesje slik de gjorde før i tida.-Men som jeg hatet den jobben i mine yngre år, sier Myrum. Foto: Johs. Bjørkeli

VALLE: — Du må holde ljåen mer flatt og langsetter bakken. Mor Ingunn Trydal tar grep om den korte ljåen, stuttorven, som sønnen, Andreas Trydal Buen på ni år, svinger gjennom blomsterenga på museumsgården Rygnestad. Og Andreas prøver, med en ljå som verken er så skarp eller så god som den læremester Torleiv Løyland demonstrerte for publikum for en halvtime siden.

Ingunn hører ikke til «ljågenerasjonen», men hun forteller at hun alltid har likt å bruke ljåen helt fra hun bitteliten hadde sauer hos gome, bestemor, i Valle.

Fikk prøve sjøl

Torleiv Løyland, for lengst passert de sytti, fikk sin første ljå og egen heislått å slå i 1947. Siden har han holdt det ved like. Lørdag demonstrerte han og en annen kunnskapsrik valldøl, Hallvard Rygnestad, både hvordan ljåen skal lages, slipes, brynes og brukes, før høyet til slutt ble lagt på hesjene på gammeldags vis. Mange blant det interesserte publikummet benyttet anledningen til å prøve både de korte og lange ljåene, stuttorv og langorv.

Globalt perspektiv

Det er Setesddalsmuseet som arrangerer denne årlige samlingen på Rygnestad. Kulturlandskapet her inneholder både eldgamle spor fra jernalder, museumsgården fra 1500-tallet og blomsterenger som har et artsmangfold som snart ikke finnes lenger her i landet.

— Biomangfoldet i dette kulturlandskapet kan sees i et globalt perspektiv. Det tar mange generasjoner å skape en slik levende genbank, men du kan ødelegge den ved gjødsling i løpet av ett år, sa Anders Dalsegg fra Setesdalsmuseet.

Det visste de gamle. De kunne se på blomstene når det var tid for å slipe ljåen og sette i gang slåtten. Når engsmelle sto i blomst eller solblomen var i knopp, da begynte slåtten. Når høyet tørket begynte frøplantene å legge grunnlaget for neste års blomsterprakt i enga. Blomsterenga var avhengig av mennene med ljåene og kvinnene med rivene. Det lærte vi mye om på Rygnestad lørdag.