KRISTIANSAND: Passasjerer på Kjevik som skulle reist til Madeira onsdag ettermiddag sitter fortsatt og venter. De raser over dårlig informasjon.

— De kunne ha gitt beskjed om at flyet ikke gikk, så kunne vi ventet med å komme hit, sier Knut Haugland.

Han dro fra Valle onsdag for å ta fly fra Kjevik til Funchal på Madeira klokka 16.20. Siden da har flyavgangen blitt forskjøvet fem ganger, ifølge passasjerene.

VENTET LENGE: Knut Haugland har ventet i over et døgn på flyet som er forsinket. Foto: Tore André Baardsen

Opprinnelig kunne ikke flyet lette på grunn av flyvelederstreik i Frankrike. Når dette løste det seg var det gått så lang tid at mannskapet på flyet ble pålagt å hvile.

— I går kveld fikk vi beskjed om at flyet skulle gå klokka 10.00 i dag, så vi bestilte hotell fordi vi ikke ville sove på Kjevik, sier Haugland.

Det er reiseselskapet Solia som er ansvarlig for reisen, og passasjerene raser nå over at de ikke har fått løpende informasjon.

— Da vi kom for å sjekke inn i dag morges fikk vi beskjed om at flyet var utsatt til 14.30, sier Haugland, som mener at Solia burde ha informert passasjerene på forhånd.

Hele natten på flyplassen

— Vi fikk beskjed fra Solia i går kveld om at Røros Flyservice skulle hjelpe oss med soveplasser, sier Vanja Willumsen fra Farsund.

Da de ikke fikk hjelp til dette, måtte Willumsen sammen med kjæresten Ryan Fairweather, tilbringe hele natta på flyplassen.

— Vi bor to timer fra Kristiansand, og er heller ikke kjent i byen, sier de to, som kun har fått 100 kroner hver til et måltid av Solia.

Fairweather og Willumsen forsøkte å få kontakt med selskapet i går kveld, uten å lykkes.

— Vi har ikke hørt noe annet fra dem enn en sms om den siste forsinkelsen rundt klokka 10.00 torsdag morgen, hvor de også informerte om at vi fikk 100 kroner hver til mat, forteller de.

Forskyver ansvaret

Passasjerene Fædrelandsvennen snakket med på Kjevik, mener alle at ansvaret blir forskjøvet.

— Solia sier at Røros Flyservice her skal hjelpe oss, men de har ikke noe med det, sier Oddleif Ågedal fra Vennesla.

Røros Flyservice på sin side avviser at de har fått beskjed om å hjelpe passasjerene. Lufthavnssjef ved Kjevik, Thomas Langeland, sier at det er svært viktig at reiseselskapene informerer passasjerene.

— Uvitenhet er det verste, så Solia burde helt klart ha vært på banen her, mener han.

- Veldig beklagelig

Jon Engenes, administrerende direktør i Solia, beklager atpassasjerene har følt det på denne måten.

— Det er veldig, veldig beklagelig, og vi føler selvsagt meddem som er blitt forsinket på ferien sin, sier han.

Engenes forteller at han gjennom hele dagen har hatt løpendesamtaler med Røros Flyservice, for å forsikre seg om at alt er i orden for passasjerene.

— Onsdag kveld fikk vi høre at innlosjering av de flestepassasjerene var i orden, og at de som ikke hadde fått det antakelig haddedratt hjem eller på hotell på egen hånd, sier han.

Engenes poengterer at Solia ikke ønsker å fraskrive seg noeansvar, og at det ikke har vært god nok informasjon om forsinkelsene.

— Forsinkelsen i dag morges kom brått på oss også, så vihadde ikke mulighet til å informere passasjerene før de kom på flyplassen,forteller han.

Videre sier Engenes til Fædrelandsvennen at Solia skal ta engrundig gjennomgang på denne saken.