KRISTIANSAND: Enkelte kunder kjøpt for flere titalls tusen kroner i gavekort, deriblant to lokale bedrifter som til sammen har handlet for over 300.000. Samfunnsøkonom Karl Robertsen tror dette kan være et utslag av patriotisme, og at det allerede kan ha festet seg en følelse av at Flynonstop er "vårt" i landsdelen.

— Den type utslag kan man få i en situasjon der det er "være eller ikke være", slik tilfellet i høyeste grad er for Flynonstop. Slik er det eksempelvis også med Start og deres tilværelse i eliteserien eller ikke, sier Robertsen, samfunnsøkonom og dosent ved Universitetet i Agder.

Felles gode

Han tror mange sørlendinger føler det som et felles ansvar å bidra til at tilbudet ikke forsvinner.

PATRIOT: Samfunnsøkonom og dosent ved Universitetet i Agder, Karl Robertsen, kommer fra Nord-Norge, men kjenner på samme patriotiske følelse for Flynonstop som sørlendinger. Foto: Torstein en

— Jeg reagerer patriotisk som mange andre, og jeg er ikke engang sørlending! Dette er et tilbud vi ønsker å ha, og det er på en måte en form for et kollektivt gode som fellesskapet må stille opp for å beholde, sier Robertsen.Han tror endog at det er et tilbud mange er villige til å betale bare for å ha, selv om de ikke skulle bruke det.

— Mange vil bidra til at Hardangervidda skal forbli slik den er, selv om de aldri kommer til å bruke den. Noe av det samme kan sies om vårt forhold til Flynonstop, mener han.

- Helt på grensen

En av grunnene til at en slik følelse oppstår i befolkningen kan være at selskapet opererer helt på grensen av det markedsmessig mulige.

— De som har peiling mener vel at Flynonstop faktisk opererer over grensen, sier Robertsen.

- Hva mener du?

— Da Flynonstop ble lansert, tenkte jeg "dette går aldri". Og det tror jeg ærlig talt ennå. Hvis selskapet fortsatt er i sving neste sommer, blir jeg imponert.

Fornøyd med egen reise

Robertsen legger imidlertid til at han har et sterkt ønske om det motsatte.

— Jeg håper inderlig at jeg tar feil, og skulle gitt mye for å beholde tilbudet. Det ser det ut til at mange sørlendinger gjør også, sier han.

Selv er Robertsen nylig hjemkommet med Flynonstop fra Nice, og var svært fornøyd med alle aspekter av reisen.

— Det var rett og slett helt topp! Selv prisen var det ikke noe å si på. På sikt tror jeg kanskje de må differensiere prisene for å bedre utnytte betalingsvilligheten i markedet, sier han.

Gikk tom for gavekort

Salgssjef Christer Paulsen er overveldet over responsen de har opplevd denne uka.

— Særlig salget av gavekort har tatt av. Vi har solgt jevnt bra hittil, men nå gikk vi rett og slett tom for gavekort, og har måttet trykke opp 200-300 nye, sier Paulsen.

Tidligere i uka ble det kjent at Flynonstop avslutter flyvningene på Berlin og Paris tidligere enn planlagt, fordi selskapet taper store penger på rutene. Men i stedet for sinte telefoner fra misfornøyde passasjerer, har salgssjefen opplevd et engasjement med positivt fortegn.

— Vi har fått utrolig mange henvendelser, og mange sier at de støtter oss og har sympati med oss. Det er jo helt fantastisk, og veldig overraskende. Responsen har vært formidabel, sier Paulsen, som dog ikke kan si eksakt hvor mye mer de har solgt denne uka i forhold til tidligere.

Kjøpte gavekort for 210.000

Mur i Sør i Søgne har kjøpt gavekort for 210.000 kroner av Flynonstop de siste dagene, og lodder dem ut blant folk som kommer på visninger.

— Vi gjør dette ene og alene for å være patrioter og støtte Flynonstop. Sørlendinger må skjønne hvor heldige vi er som har fått dette tilbudet. Forsvinner det, får vi det aldri igjen. Vi må bruke det, sier Geir Hansen Sjøkvist ved eiendomsavdelingen til Mur i Sør AS i Søgne.

Han har allerede delt ut de første gavekortene til en verdi av 7000 kroner stykket. Blant annet delte han ut til tre heldige vinnere i forbindelse med åpningen av Torvbygget på Tangvall forrige uke.

— Vi kjøpte først ti gavekort, og bestilte deretter 20 nye denne uka. Og dette kan vi fortsette med, for Kristiansand trenger Flynonstop, sier Sjøkvist.

- Men dere gjør vel dette for egen markedsførings skyld også?

— Selvsagt, men vi kunne i utgangspunktet loddet ut hvilket produkt som helst. Tenk hvor mange Norwegian-billetter til 199 kroner vi kunne lokket med i stedet. Dette gjør vi for å gå foran med et eksempel og for å vise hvor mye vi setter pris på tilbudet. Men det er selvsagt også en kreativ måte å vise fram flotte boliger på i et presset marked, sier Sjøkvist, og oppfordrer andre bedrifter til å finne på andre stunt for å støtte opp rundt Flynonstop.