BYGLAND: Politikerne i Setesdal leter nå med lys og lykte etter flere veimillioner for å hindre at utvidelsene av riksvei 9 gjennom Setesdal avsluttes med parsellen Tveit — Langeid i 2009. Det er Statens vegvesen som nå foreslår dette siden det viser seg svært vanskelig å skaffe penger til utbyggingen.

I 2002 var prislappen på utbedringene gjennom Bygland, Valle og Bykle 250 millioner kroner. Nå viser beregningene 700 millioner kroner.

— Med den kostnadsutviklingen vi ser nå, kan totalprisen på Setesdalspakka nærme seg en milliard kroner, sier Bygland-ordfører Knut A. Austad til Fædrelandsvennen.

Små bompengeinntekter

Inntektene fra bompengestasjonene er altfor små i forhold til totalkostnadene. Under Setesdal regionråds møte nylig ble Bygland bedt om å tillate videreføring av bomstasjonen ved Syrtveit, i stedet for å legge denne ned til neste år og la bomstasjonen i Valle overta en toveis innkreving i 10 år. Dette ville øke inntektene med 80 - 90 millioner kroner i forhold til en toveis ved Hekni. Dette sier imidlertid Bygland bom nei til. Denne bommen oppleves som stor ulempe både av fastboende og reiselivsnæringen. Dette til tross for at byglendingene er så sterkt subsidiert at de slipper med 1000 kroner året i utgifter, uansett hvor mange ganger de passerer Syrtveit-bommen.

Konsesjonskraftpenger

Nå skal Setesdalskommunene vurdere hver for seg hva som kan gjøres for å skaffe stor nok finansieringsandel til at Staten vil være med. Siden skal dette drøftes i regionrådet.

Ordfører Austad sier at man bør gå i forhandlinger med Aust-Agder fylkeskommune for å bruke noe av konsesjonskraftinntektene til dette formålet. Ca. 15 millioner årlig som Valle og Bykle hittil har fått ekstra ifølge en gammel avtale, kan komme til å gå tilbake til fylkeskommunen. Blant annet disse pengene ønsker Austad at skal brukes til å redde den videre utbyggingen av riksvei 9.