KRISTIANSAND: — Det siste halvannet året har vært tøft, fastslår Brestrup.

Direktøren for stiftelsen Fullriggeren «Sørlandet» har lånt fem millioner kroner for å få det endelige budsjettet på nær 52 millioner kroner til å gå opp. Slik at skoleskipet Sørlandet fortsatt skal kunne være verdens eldste operative fullrigger.

Da den nå 80 gamle skuta for 21 måneder siden ble satt i tørrdokk på Bredalsholmen, var planen at den skulle pusses opp for ti millioner kroner og sjøsettes i mars 2006. Rustskadene på skipet viste seg imidlertid å være langt større enn antatt. Næringslivstopper var lunkne til å bidra med midler. Nødhjelp fra fylkeskommunen og venneforeningen ble gitt, men ikke tidsnok til at sesongen kom i gang i fjor. Det har den heller ikke gjort i år, selv om planen var å sette seil 1. mai.

— Vi jobber på spreng for å bli klar til i morgen, selv om jeg ikke kan gi noen garanti for at vi klarer det. I helgen har vi hatt 25 mann i aksjon på båten, sier rederiinspektør Rolf E. Hundal.

Han erkjenner at han som driftsleder sammen med verftsansvarlige i Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter burde vært mer «mistenksomme» da de første undersøkelsene av fullriggeren ble foretatt.

— Restaureringen av «Christian Radich» og «Staatsraad Lemhkuhl» ble betydelig dyrere enn først antatt, og vi burde nok tatt høyde for at det samme kunne skje med «Sørlandet». Det var først da vi begynte å sandblåse skipet at vi så hvor ille det sto til, sier han.

En av de største utfordringene har vært å skifte ut 27 av båtens i alt 250 stålplater. Den jobben alene har tatt trekvart år.

— Jeg er overbevist om at vi verftsarbeiderne på Bredalsholmen er rette menn for jobben. De har den rette kompetansen. De skulle nok ha vært flere, men markedet for slike mekanikk- og platearbeidere har vært støvsugd. Til å hjelpe til med tredekket har verftet brukt polske arbeidere, supplerer Hundal.

Både han og Leif Brestrup er glade for at avtaleboka for årets sesong ser lovende ut.

— Vi er avhengig av daglige oppdrag for å kunne gå rundt økonomisk. Det skal vi klare. Sørlandet er verdenskjent, og representerer Norge på en måte som nesten ikke kan verdsettes i penger. I løpet av en god sesong kan vi ha 15.000-20.000 mennesker fra hele verden på dekk, sier Brestrup.