LINDESNES: — Det var sjokkerende å få et sånt brev. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine, forteller Alf Hernes, leder for ungdomsklubben, om brevet han fikk fra Tyskland i slutten av mai.

Det tyske firmaet heter Bardehle og er et av Europas største firmaer innen merkevarebeskyttelse. I brevet skriver firmaet at de beskytter opphavsretten til den velkjente tegneserien og merkenavnet «Asterix». I brevet har firmaet printet ut ungdomsklubbens nettside, hvor de krever både navnet og logoen fjernet innen 8. juni. Hvis ikke ville klubben bli saksøkt. Hernes tok derfor kontakt med patentstyret i en norsk organisasjon etter at han mottok brevet.

— Jeg fakset over brevet til organisasjonen i Norge, og fikk tilbakemelding om at det tyske firmaet var registrert med enerett på navnet. Det må vi bare bøye oss i støvet for. Jeg har nå fakset en bekreftelse om at vi fjerner navn og logo, forteller han.

Trist

  • Vi ønsket jo selvsagt å beholde navnet. Ungdomsklubben Asterix har lange tradisjoner her på Vigeland, og ble først startet tidlig på 80-tallet. På folkemunne blir nok klubben alltid kalt for Asterix. Derfor er det trist å miste navnet, mener Hernes.

At ungdomsklubben Asterix har fått lov til å drive uforstyrret i snart 30 år, har Hernes en naturlig forklaring på.

— Klubben har jo aldri tidligere hatt en egen internettside. Da vi gjenåpnet klubben i mars, laget vi en slik side. Jeg regner med at det tyske firmaet oppdaget navnet via nettsiden. Jeg vil i alle fall bli overrasket om de har spioner her på Vigeland, smiler en ironisk Hernes, før han fortsetter:

Alt galt

  • Når jeg tenker over det, så har vi gjort det meste galt. Til og med logoen er tatt fra tegneserien Asterix, sier han.

Ungdomsklubben ønsker nå at medlemmene av klubben selv velger det nye navnet på ungdomsklubben.

— Vi kommer til å be de som bruker klubben om å legge igjen tips neste gang de kommer på klubbkvelden, sier Hernes.

Erik Furu, advokat med immaterialrett som spesialområde, oppfordrer ungdomsklubben til å ta brevet på alvor.

— Det er ikke uvanlig at de som eier en merkevare overvåker medier, som for eksempel internett. I denne saken er det jo et tvilsspørsmål om en ungdomsklubb i en liten bygd krenker merkenavnet Asterix. Derfor er det ikke sikkert klubben hadde trengt å fjerne navnet. Det er uansett en interessant problemstilling, sier Furu.