KRISTIANSAND: — Flaut og utrolig trist. Et dårlig miljøsignal fra Kristiansand, sier Hans Otto Lund (H).

— Bergen og Oslo har klart å handle miljøvennlig bilpark som tilfredsstiller EUs miljøkrav. Kristiansand har ikke klart det, konstaterer han.

Fra mandag ruller de første bensindrevne bilene av typen Suzuki Swift ut fra nye Suzuki Kristiansands lokaler i Sørlandsparken. Bilene, som har firehjulstrekk og som slipper ut 148 gram CO2 per kilometer, skal i hovedsak brukes av hjemmehjelpere i Kristiansand, Søgne, Songdalen og Birkenes.

Stor avtale

Bilavtalen, som er den største Kristiansand kommune har inngått, strekker seg over fire år og omfatter kjøp eller leasing av opp mot 300 biler.

— Avtalen betyr ikke større bilpark. Samtidig med at nye tilføres, leveres gamle inn til de enkelte forhandlerne. Poenget med å gjennomføre den nye avtalen nå, var at den gamle var gått ut, forklarer Thom Lindal, innkjøpsrådgiver i Kristiansand kommune.

De fleste av de nye er nevnte småbiler av typen Suzuki. Andre biler, som Suzuki ikke kan skaffe, skal kjøpes/leases av Ford og Toyota-forhandlere.

13. juni i år fattet Kristiansand bystyre følgende, enstemmige vedtak:

«Administrasjonen bes vurdere å ta i bruk CO2-nøytralt drivstoff i kommunens eide eller leasede kjøretøyer».

Reagerer

  • Horribelt. Avtalen er stikk i strid med kommunens klima- og energiplan, og må kanselleres. Dette bør få konsekvenser for noen, mener Hans Petter Horve (MDG).

Men Thom Lindal forsvarer seg med at reelle valg aldri forelå:

— Anbudsrunden ga ingen reelle tilbud på miljøbiler. Det ene vi fikk på el-bil, gjaldt en type omtrent på størrelse med en moped. Dessuten fikk vi bare ett tilbud på en såkalt hybridbil, hvilket var for lite til å konkurrere. Et tredje tilbud, om biler som bruker biodiesel, kom dessverre etter at anbudsfristen var ute. Derfor måtte det avvises. Reglene er strenge på det punktet.

Lindal sier at pris (45 prosent), miljø (25 prosent), egnethet (20 prosent) og service/vedlikehold (10 prosent) er kriterier som har ligget til grunn for den omfattende bilhandelen.

Håp

Miljøvernsjef Øystein Holvik beklager at ingen miljøbiltilbud kom innen anbudsfristen løp ut.

— Resultatet ble et sammentreff av uheldige omstendigheter. Elbilprodusenten Think leverte ikke tilbud og hybridtilbudet ble for dyrt. Dessuten gikk leasingavtalen ut nå, og vi måtte handle. Men arbeidet med miljøbiler til kommunalt bruk fortsetter. Får vi gode tilbud, kan slike biler erstatte noen av bilene som ellers ville kommet fra Suzuki, sier Holvik.