LILLESAND: — Kapasiteten er allerede sprengt, og vi leier 100 plasser i haller av andre. Nå står nye utvidelser for tur. Vinterlagring er en næring i vekst, sier deleier Magne Henriksen i IB Motor i Lillesand.

Han har ansvaret for og har travle dager i hallen i det nye industriområdet på Storemyr.

På de vi har snakket med, virker det som folk ikke lenger orker å pusse båten selv. De overlater jobben til andre. Og pengene sitter løsere enn før.

— Det er ikke lenger bare rike østlendinger, men stadig flere fastboende med båter i mellomklassen som tar seg til råd, forteller Ivar Berntsen i IB Motor i Lillesand.

Han driver vinteropplag i stor skala. I fjor bygget han ny hall med plass til 150 båter fordelt på tre etasjer.

— Pågangen er ekstrem. Her er det smekk fullt. Vi har hatt fulle lister siden i vår og klarer ikke å skaffe plass til alle, sier Øystein Kristensen i Sørlandet Sylinderservice i Kristiansand.

Mange betaler gjerne mellom 8.000 og 18.000 tusen kroner i året å slippe «vinterstellet» og lagring utendørs i hager og i forblåste båthavner.

Tre etasjer

For nå bugner det av båter i alle varianter, og flere er ventet inn i løpet av høsten. Det er knapt en ledig kvadratmeter gulvplass. Fartøyer i plast, med og uten plysj og velur, ligger i egne «båser» og fyller veggene fra gulv til tak.

En oljet tresjekte skiller seg ut i raden. Den tilhører Petter Stordalen, som setter bort alle båtene sine til vinterlagring i Lillesand.

Må si nei

  • Her er det full fart. Vi må si nei til nye båteiere, forteller Hermansen, som har ansvaret for å hente, vaske, lagre og sette farkostene på vann når hytteeierne kommer ned til våren.

— Vi reiser ofte ut og henter båtene på brygga til sommergjestene. Båtene blir kjørt inn til land og opp på slipp før de fraktes i hus her hos oss. Høsten og vinteren går med til overhaling, før vi lemper båtene på vannet igjen. Når eierne kommer ned til våren, ligger båten fiks ferdig og klar for en ny sesong, sier han.