KRISTIANSAND: — Hvis dette blir resultatet, betyr det exit for norsk skipsfart, sier Marit Lie, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.I går leverte utvalget som har vurdert skatteordningen for rederinæringen sin innstilling. Flertallet i utvalget finner ingen grunn til å gi rederiene særbehandling, og mener næringen bør skattlegges på lik linje med andre næringer. Det er stikk motsatt av hva næringen selv håpet på.- Dette strider helt med det man gjør i EU. For noen uker siden gikk et lignende svensk utvalg inn for å innføre tonnasjeskatt på lik linje med resten av Europa. Det eneste vi ber om er å få fortsette å drive rederivirksomhet fra Norge. Da trenger vi like konkurransevilkår som resten av Europa, sier Lie. -Trist dag

I dag slipper rederiene å betale skatt av sin virksomhet, så lenge overskuddet ikke tas ut av selskapet. Men rederiene betaler tonnasjeskatt etter lastevolumet i flåten. Den rødgrønne regjeringen utvidet også nettolønnsordningen for sjøfolk, slik at norske sjøfolk skulle kunne konkurrere med sjøfolk fra andre land. Nå står alle disse særordningene i fare.Skipsfartsnæringen på Sørlandet fortviler.- Dette vil innebære en rasering av norsk skipsfart. Alle de andre viktige skipsfartsnasjonene i Europa har europeisk tonnasjeskatt. At Norge som eneste land skal stå utenfor, er veldig trist, sier Helge Aamodt, finansdirektør i AS Uglands Rederi.Med økt skatt kan flere av Sørlandets velkjente rederier forsvinne.- Noen av rederne her i området har sterk geografisk tilknytning, og vil nok prøve å finne måter for å bli i landet. Men jeg er redd mange av nyetableringene vi har sett de siste årene, vil finne det fristende å flagge ut. På sikt vil også de etablerte rederne bli nødt til å vurdere det. Dette er en trist dag for norsk shipping, sier Finn Amund Norbye, finansdirektør i Bergshav Management og Deep Sea Supply, samt formann i Aust-Agder Rederiforening. Staten taper skatt

Utvalget mener at særbehandling av rederinæringen trekker ressurser bort fra andre næringer, og peker på at staten taper 1,5 milliarder kroner i skatt på dagens skattesystem. Lie i Norges Rederiforbund er ikke enig.- De 1,5 milliardene staten kan tjene forutsetter at rederiene blir i Norge. Det kommer ikke til å skje dersom dette blir vedtatt, sier hun.Innstillingen fra utvalget skal nå ut på høring. Saken skal til politisk behandling til sommeren eller tidlig i høst. Næringen setter sin lit til de rødgrønne.- Jeg har jo tiltro til at politikerne ser betydningen av skipsfartsnæringen i et langsiktig perspektiv. Skal vi ha rederier i Norge, må vi ha like vilkår som de vi konkurrerer med. Jeg har tro på at vi kommer dit, sier Aamodt.mari.horve@fvn.no