Kristiansand: — Det er klart at når det gjelder dødsfall og skadede har vi en nullvisjon, og vi er aldri fornøyd så lenge det er noen. Men, vi ser at det er en god utvikling i tallene. På nasjonalt plan må man faktisk helt tilbake til 1950-tallet for å finne like lave tall på dødsulykker, sier Johan Mjaaland, distriktssjef i Statens vegvesen Vest-Agder.

Statens vegvesen Region Sør offentliggjorde i går årsrapporten om trafikkulykker med personskade for 2005. Region Sør omfatter Øvre- og Nedre Buskerud, Vestfold, Øvre- og Nedre Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder. Og den gledelige nyheten er at begge Agder-fylkene har hatt en nedgang i antall skadede og drepte de siste ti årene. Fasiten for 2005 viser at:

Aust-Agder hadde lavest antall ulykker (231) og drepte/skadede (352) av fylkene i Region Sør.

Vest-Agder hadde nest lavest antall ulykker (279) og antall drepte/skadede (357).

— Det har vært en bra utvikling i tallene, og 2005 var et bra år. Det er vanskelig å si hvorfor fordi det er lite statistikk på fylkesbasis, det meste omhandler regionen. Men vi er fornøyd med en nedgang i antall drepte, og ikke minst nedgang i antall skadede fordi det er et mye høyere tall det er snakk om, sier Mjaaland.

Også hans kollega i øst, Kirsten Lindeberg, er glad for nedgangen i tallene.

— Vi satser videre på nullvisjonen, og vi må bare jobbe videre for å få tallene enda lavere, mener distriktssjefen i Aust-Agder.

Noe av årsaken til nedgangen er, ifølge veivesenet, flere midtrekkverk.

— Det er vi veldig opptatt av i Aust-Agder, og vi skal ha sammenhengende rekkverk på den nye veien fra Grimstad til øst for Arendal, sier Lindeberg.

Midtskiller har høy prioritet også i vest.

— De siste to-tre årene har vi fått opp midtskill på trafikkerte veier som Rona og Fidjane. Det hjelper. Det skal også komme midtrekkverk på stamveien gjennom Søgne, og på den nye veien til Grimstad skal det være sammenhengende skille, sier Mjaaland.

I tillegg satser veivesenet hardt på forebyggende arbeid.

— Vi har veldig stort fokus på trafikksikkerhet og holdningsskapende arbeid. Vi har blant annet flere kommuner som jobber med nullvisjonen, og vi har et prosjekt som heter 18 + og henvender seg til ungdom som nettopp har fått sertifikatet. Vi ser at det er umulig å bygge oss ut av ulykkessituasjonen, vi må snakke med folk for å få fokus på hvordan de oppfører seg i trafikken, avslutter Mjaaland.