Kristiansand : — Jeg føler meg ikke trygg på jobb. Jeg blir sjokkert over mange av episodene. Jeg har opplevd tyveri, vold og muntlig drittkasting. Slik skal det ikke være på en arbeidsplass, selv når passasjerene er beruset, sier Kawa Karim Salen, en av drosjesjåførene i byen.

Han mener at passasjerene må ta mer hensyn til folk som er på jobb.

— Noen passasjerer kan bli veldig aggressive og truende. Jeg synes ikke det er forsvarlig å kjøre bil når man blir så stresset og oppjaget, enten passasjerer krangler i baksetet eller provoserer deg med diskusjoner. Jeg blir sliten og kvier meg for å dra på jobb, sier Salen.

Han sier omfanget av trakasseringen varierer, men at de fleste passasjerene oppfører seg greit.

Voldelige

En av de andre utenlandske drosjesjåførene Fædrelandsvennen var i kontakt med, fortalte at han hadde vært utsatt for en voldelig episode.

— Jeg ble slått ned etter en krangel om oppgjøret for litt over et halvt år siden. Jeg måtte til legevakten og slet lenge psykisk etter hendelsen. Nå er jeg tilbake på jobb, men jeg føler meg ikke trygg, sier den unge mannen.

Han savner et større engasjement fra politiet i disse sakene.

— Det er ingen som tar ansvar for sikkerheten på arbeidsplassen vår. Politiet henlegger anmeldelsene selv om de er utført under skjerpende omstendigheter. Det er mye verre å bli slått ned på jobb enn ute på byen. Da kan du i hvert fall velge å holde deg unna. Når jeg er på jobb, er det ikke jeg som bestemmer hvilke mennesker jeg kommer i kontakt med, sier han.

Leder for allmennavsnittet på etterforskerseksjonen ved Agder politidistrikt, Arild Sørensen, innrømmer at mange av de anmeldte sakene blir henlagt.

— Ved flere av sakene kan vi ikke bevise hva som har blitt gjort. Da blir det påstand mot påstand. Slike saker ender ofte med henleggelse, sier Sørensen.

Språkvansker

Drosjesjåfør Boshkim Kelmendi tror det er kommunikasjonsproblemer som er årsaken til problemene.

— Hvis man er flink i norsk, er ikke dette et stort problem. Men at utlendinger blir møtt med litt skepsis, spesielt blant de eldre, legger jeg ikke skjul på. Jeg skulle gjerne ønske at folk var litt mer tålmodige når de merker at sjåføren har språkproblemer, forteller han.

En av byens drosjeeiere, Alan Ahmadi, vet om flere tilfeller der det kan være tøft og vanskelig å være drosjesjåfør.

— Mange tolker ofte ting slik at det blir ubehagelig. Selv om det ikke var ment slik. Det går begge veier. Jeg tror at dette problemet trenger gjensidig forståelse fra både sjåfører og passasjerer, sier Ahmadi.