KRISTIANSAND: Malmgren reagerer på at politiet mangler handlekraft i slike tilfeller. Mest av alt reagerer han på at politiet ikke har hentet inn flere opplysninger og vitneforklaringer i sakens forbindelse.

— Det var mange biler som ble kjørt forbi, så det at politiet ikke stoppet flere biler og tok inn opplysninger fra bilister som observerte dette, det skjønner jeg ikke.

Han og samboeren Søvi Iversen var sjokkerte vitner til engelskmennenes kappløp med tiden for å rekke ferga i Kristiansand.

— Dette er det verste jeg har sett noen gang i hele mitt liv. De kjørte som selvmordskandidater, som om de ikke ville leve lenger , sa Trygve Malmgren og Sølvi Iversen fra Farsund, til fvn.no like etter villmannskjøringen på E 39. Oppretter ikke sak - Så vidt meg bekjent, var det fem engelske biler som kjørte for fort på E 39. De var på vei til ferga. To av bilene ble stoppet, og de fikk en muntlig advarsel av patruljen vår. Etter det fikk de kjøre videre. Det ble ikke opprettet noe sak på dem, og ingen av dem ble bøtelagt, opplyser lensmann Terje Pedersen ved Søgne og Sogndalen lensmannskontor til fvn.no.

Han legger til at han ikke kjenner saken i detalj og at han kun har fått den referert av en kollega. Han synes derfor det blir vanskelig å svare på hvorfor det ikke ble gitt noe annet enn en muntlig advarsel til engelskmennene.

— Det jeg vet er at det ble gjort en vurdering der og da av politiet og operasjonssentralen, mer enn det vet jeg ikke.

Dermed slipper engelskmennene unna grisekjøringen med en muntlig advarsel. Det synes ikke Malmgren noe om.

— Nei, jeg synes det er helt på trynet.

Bevisene avgjør Påtalejurist ved Agder politidistrikt, Johan Martin Kile, kjenner heller ikke til den konkrete saken, men han har forståelse for at folk reagerer når de melder fra om det de oppfatter som lovbrudd og politet kun gir en muntlig advarsel.

Han forklarer at det ofte er bevisets stilling som avgjør i slike saker.

— Kjører man med promille, så er det lettere for politiet å gripe fatt i. Her har loven en helt klar grense mellom det lovlige og det ulovlige, og en blodprøve gir klart svar på om man er på den ene eller andre side av grensen. Men kjører du på en måte som vidner oppfatter som uaktsomt så er vi innefor et område med mer skjønnsmessige vurderinger. Det hele blir mer subjektivt og det kan være forskjellige oppfatninger av hva som er grisekjøring.

- I dette tilfellet sier vitner at det ble foretatt forbikjøringer hvor det var merket med "forbikjøring forbudt".

— I den grad dette kan legges til grunn så er det jo et klart lovbrudd, men noen ganger er situasjonen at bevisene samlet sett ikke er tilstrekkelige til å ilegge straff, forklarer Kile til fvn.no.

Står maktesløse - Politiet sa det rett ut, hva skal man gjøre? Så lenge politiet ikke har bilder eller har sett episoden selv, så er det lite de kan gjøre, sier en oppgitt Malmgren.

- Har du forståelse for politiet ikke får gjort mer i slike tilfeller?

  • Hva skal de gjøre? Så lenge de ikke har sett noe så kan de ikke gjøre noe. Det er det som er så hakkende gale, mener Malmgren.

— Politiet må ha mer bevis. Det er fritt frem for folk fra utlandet så lenge de ikke blir stoppet i kontroll. Skulle likt å ha sett hva som hadde skjedd hvis det var nordmenn som ble stoppet.

- Du mener det er en forskjell der?

— Jeg bare tenker høyt, men tanken slår meg, ja.