KRISTIANSAND: — Bussene skal prioriteres i Kvadraturen. Trafikkberegninger viser at vi får kollaps i trafikken i rushtida i deler av Kvadraturen om ikke lang tid. Det skal lite til før det går galt. Det er viktig å unngå at bussen går inn i den kollapsen, sier miljøvernsjef Øystein Holvik.

Derfor ser han positivt på forslaget fra ViaNova som anbefaler å styrke bussens traseer som bussgater gjennom Kvadraturen.

— Bussgatene blir nok ikke absolutte. Det må åpnes for kjøring til eiendommene, parkeringsanlegg og for varelevering, sier Holvik.

— Hvis vi får tilslutning til bussgate, vil vi bygge finere og bredere fortau for å bedre forholdene for fotgjengerne. Vi vil også samle de fleste busstoppene i Tollbodgata mellom Kirkegata og Markens, sier Holvik.

- Ville hjulpet

Fædrelandsvennen kjørte buss tur-retur gjennom Kvadraturen i går kveld da det ikke var trafikkork. Men bilfrie bussgater ville hjulpet godt på fremkommeligheten når det stampes, mener bussjåfør Henning Jørgensen:

— Helt klart. Det ville hjulpet betraktelig å få vekk bilene fra busstraseene gjennom byen. I rushtrafikken er det særlig ille i Vestre Strandgate. Der går alltid trafikken sent, sier Jørgensen.

Hans Munksgaard, leder av byutviklingsenheten i teknisk sektor i Kristiansand kommune, sier dette:

— Kollektivtrafikken må sikres gode vilkår gjennom Kvadraturen. I Henrik Wergelands gate kan vi fjerne parkeringsplasser og styre tidspunktene for varelevering. I Tollbodgata er det problematisk særlig utenfor Spareskillingsbanken. Eller er også bussens eget billettsystem en faktor for å få bussen fort fram, sier Munksgaard.

Må tåle å stå i kø

Han går ikke så langt som Holvik og beskriver et kommende kollaps i rushtrafikken:

— Det gjøres mange ting nå. Samtidig vokser byen, og folk må tåle å stå litt mer i kø. Vestre Strandgate vil alltid ha stor trafikkbelastning. En ny Havnegate vil avlaste noe, sier Munksgaard.

Store prosjekter

Øystein Holvik peker på at store prosjekter er på gang i Kvadraturen. Disse vil påvirke trafikken.

— Det gjelder utbyggingen av det store kjøpesenteret mellom Tollbodgata og Dronningens gate, Konserthuset, Silokaia, Tangen, Euroterminal, Mega-kvartalet, Daland-gården, og senere Lagmannsholmen. Alt dette vil føre til mer trafikk, i tillegg til den generelle trafikkøkningen. Det er derfor bussen må gis gode vilkår, sier Øystein Holvik.