KRISTIANSAND: 25 milliarder er behovet for å få Sørvestbanen realisert, ifølge leder for Jernbaneforum Sør og varaordfører i Aust-Agder Oddvar Skaiaa. Bare noe av det er bevilget.
Likevel er han ikke svekket i troen etter møtet med toppledelsen i NSB, næringslivsledere og politikere om Sørvestbanen i går. Han er snarere styrket i sin optimisme.
Etter å ha arbeidet for bedre togforbindelse i mer enn ti år, og like lenge snakket om nødvendigheten av å koble Sørlandsbanen sammen med Vestfoldbanen i 2015, sier Skaiaa at første bit ser ut til å falle på plass allerede i år.
— Da stifter vi Sørvestbanen AS, oppretter eget styre og ansetter daglig leder. Det skjer forhåpentligvis kort tid etter neste møte i mai med konsernsjef Einar Enger i NSB, sier Skaiaa.
Lovet ikke noe
Nevnte Enger var også på gårsdagens møte.
Han lovet ikke noe som helst. Men han samtykket i beklagelsen over at norsk jernbane i transportplanen fra 2010 til 2019 kun tildeles 1,6 milliarder i året til investeringer.
— Toget går vår vei dersom politikerne vil, sa konserndirektøren.
Sørvestbanen mellom Stavanger og Oslo omtales som Norges mest lønnsomme. Einar Enger oppmuntret forsamlingen med å si at dagens Sørlandsbanen er blitt god butikk for NSB, med en vekst på ni prosent fra 2006 til i fjor, etter flere år med minustall.
— Ja visst, men det er frustrerende å bli avspist med omtrent ingenting i transportplanen. Til overmål tok NSBs eier, altså staten, 480 millioner kroner i utbytte i fjor. De burde ikke ha tatt fem øre, fremholder Oddvar Skaiaa. Han kaller 1,6 milliarder en dråpe i havet
— Skal vi holde på i et slikt tempo, vil vi aldri få til noe, sier Skaiaa, som mener beløpet snarere bør være seks milliarder.
Halvannen time kortere
Målet er å få bygd bane fra Larvik til Brokelandsheia, slik at Sørvestbanen kommer som en forlengelse av Vestfoldbanen. Da vil reisetiden mellom Kristiansand og Oslo kortes ned med 96 minutter til tre timer. I så fall anslås reisetiden med tog til å bli 20 prosent kortere enn med bil.
Mellom Kristiansand og Stavanger regnes det med at togturen krymper med en time.
Et mål for Sørvestbanen er togavgang hver time i hver retning.
— Er så dette et luftslott? spurte Langeland, og ga sitt svar:
— Sannsynligvis, hvis vi forventer dekning over statsbudsjettet. Eneste mulighet er et spleiselag mellom det offentlige og privat næringsliv.
På direkte spørsmål fra Songdalen-ordfører Johnny Greibesland, om felles billettering for buss og tog, sa Enger at slike løsninger letes det etter.