KRISTIANSAND: — Det har gått vanvittig bra, for å bruke det ordet. Vi trodde vi hadde høye mål, men vi har gått høyt over det, sier markedssjef Roger Lian.

Før nyttår gikk parken ut med et tilbud om kombiårskort til 1099 kroner. Lian vil ikke si noe om antall solgte årskort nå, men sier de har solgt rundt tre ganger så mange som på samme tid i fjor. De fleste av disse er kombikort. I fjor solgte parken rekordhøye 31 000 årskort totalt.

— Vi er superfornøyde. Billettsalget viser at det er stor interesse for badeland. Noe vi også visste, ettersom vi satser på dette, sier Lian.

Lanserer samme sklia

Administrerende direktør i Bø Sommarland har de siste dagene gått ut i lokale medier og stolt vist frem deres nye attraksjon. En sklie som skal være enestående her nord.

— Ja, vi har store forventninger til våres nye attraksjon. Sklia er den største i sitt slag på nåværende tidspunkt i Skandinavia, sier Bernt Gunnar Berntsen i Bø Sommarland til fvn.no.

Er det tilfeldig at denne kommer nå, med tanke på hva som skjer i Dyreparken?

— Ja, det er nok det. Vi har jobbet med en ny investering i flere år. Men det er selvfølgelig bra at vi får lansere en nyhet nå, sier direktøren.

I Kristiansand har de fått med seg denne nyheten fra Bø, men tar det med knusende ro.

— Tilfeldigvis så har de ikke fått med seg at vi får akkurat samme sklia selv, sier Roger Lian.

— Ja, jeg har jo sett på nettsiden at de ligner. Men det er jo ikke så rart ettersom vi begge ser etter noe nytt på markedet. Vi har nok sett på dette på samme måten, og vi måtte finne noe vi ikke har, sier Berntsen.

Usikre konkurrenter

Med samme sklie på attraksjonslisten viser begge parkene at de tar publikum på alvor. Og hverandre.

— Vi er veldig usikre og ekstra spent før årets sesong. Det sier seg selv. Dyreparken er en stor aktør, sier Berntsen i Bø.

— Det er umulig å spå hvordan konkurransen blir. Men vi har et annet tilbud. Vi har badeland, dyrepark og underholdning. Vi ser mer på at vi supplerer hverandre, sier Lian i Kristiansand.

Parkene kan se tilbake på et langt samarbeid, noe alle parkene i Norge har. De har delt erfaringer for å utvikle parkmarkedet i landet. Spørsmålet er hvordan dette vil bli etter årets badesesong.

— Det som er viktig er at vi sammen kan holde turistene i Norge, sier markedssjef Roger Lian, og får støtte fra Telemark.

— Forhåpentligvis slår det positivt ut for begge og folk får mer lyst til å bade. Vi er en parkfamilie, så vi ønsker Dyreparken lykke til, avslutter Bernt Gunnar Berntsen.