De ansatte ble informert om selskapets ønske mandag, men beslutningen om å flytte selskapet over grensen til "Søta Bror" kom ikke som noen overraskelse.

Allerede i september ble det kjent at Orkla som eier anlegget i Øyenkilen, vurderte å flytte produksjonen, skriver f-b.no. Også i 1997 planla Orkla å flytte produksjonen til Sverige, men den gang klarte lokale krefter å hindre utflytting.

Ledelsen i selskapet lover at ingen skal miste jobbene, selv om Stabbur-Makrellen svømmer over grensen. Anlegget i Øyenkilen i Fredrikstad har 40 ansatte.

– De 40 ansatte får en jobbgaranti av selskapet, sier informasjonssjef i Stabburet, Robert Rønning.

Stabburet vil flytte produksjonen til Sverige fordi nye investeringer må til dersom produksjonen i Øyenkilen skal fortsette. De ansatte har protestert mot flyttingen og vist til det økende salget av makrell i tomat de siste årene.

Kjent merkevare

Historien om Stabbur-Makrell går tilbake til 1958 da Gunnar Nilsen eide og drev Stabburet. Nilsen hadde året før kjøpt East Norway Canning i Fredrikstad som drev med salg av pir i hermetikk.

På 40 og 50-tallet kokte det av pir (årsgammel makrell) langs kysten fra Kristiansand til svenskegrensen. Men ett år uteble den brått. Det var da Gunnar Nilsen viste sine gründerevner. Han startet å legge ned fileter av vanlig makrell i tomatsaus i stedet. Dermed var det aldri noen fare for råstoffmangel samtidig som det etter hvert ble et meget etterspurt produkt.

Størst

Stabbur-Makrell har en markedsandel på nærmere 80 prosent i Norge. I en reklamefilm fra Stabburet blir det opplyst at antall solgte bokser hvert år er over 13 millioner.

Dersom man stabler boksene oppå hverandre vil det bli rundt 35 stabler som alle har samme høyde som Mount Everest.

Men nå er det altså også slutt for denne merkevaren på norsk jord. Også den er flyttet østover slik Freia melkesjokolade gjorde i sin tid.