KRISTIANSAND: Bilister som er lei køen på Vågsbygdveien tar av ved Augland og kjører over Karuss, og ut på veien ved Trekanten. Dette har Statens vegvesen og Kristiansand kommune sett seg lei på og i morgen tidlig settes et splitter nytt lyskryss i drift for å bli kvitt problemet.

– Bakgrunnen er høy trafikkvekst på ti prosent de siste par årene. Det er mye kø og varierer veldig med været, men under en idédugnad for halvannet år siden kom dette opp som et tiltak, forteller distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen.

I det nye lyskrysset skal kollektivtrafikken prioriteres ved at midtfeltet blir et kollektivfelt. En egen pil viser når bussen kan kjøre.

– Vi vil prøve å få trafikken til å gå raskere og særlig bussen. Det er en del snikkjøring fra Augland over Karuss og ut ved Trekanten. Nå vil vi ha mer flyt, fortsetter Mjaaland.

Trafikken langs Vågsbygdveien vil få høyeste prioritet i krysset. Ved Andøya stenges Gamle Andøyvei og det er satt opp lysregulering ved Andøyakrysset. Her skal biler porsjoneres fra Andøya og ut på Vågsbygdveien.

– Vi er spent på hvordan dette vil fungere, for dette har vi aldri prøvd ut før. Men det er testet med hell andre steder, sier sa Per Kjelsaas, leder av vei og prosjektavdelingen i Kristiansand kommune, da lysreguleringen ble vedtatt.

Det var Byutviklingsstyret som for nøyaktig ett år sa seg positiv til å forsøke lysregulering ved Trekanten og ved Andøykrysset.