FARSUND: — Det dreier seg om en formalitet som ga en feil i den forrige utlysningen. Det ga uoverensstemmelser mellom annonsen på Doffin-basen og teksten i konkurransegrunnlaget, sier prosjektleder Kjell Soltvedt til Farsunds Avis.

Det utlyste arbeidet omfatter levering og montering av el-installasjoner i Ravneheitunnelen, som blir en del av den nye strekningen på riksvei 465 mellom Hanesund (Farsund) og Ulland (Kvinesdal). Tunnelen bygges for å unngå større inngrep i naturvernområder og drikkevannskilder og for å unngå store stigninger, skriver Mesta på sine hjemmeisider.

- Skjedd for mye uforutsett

Nå ser Statens vegvesen ingen annen mulighet enn å lyse ut hele anbudet på nytt, og en formalitet kan gi ytterligere en utsettelse på veien som allerede har vært utsatt en rekke ganger grunnet problemer med nettopp Ravneheitunnelen.

— Det har skjedd litt for mange uforutsette ting, og det er kjedelig for oss. Vi har brukt mye ressurser på å sikre og tette lekkasjer, og arbeidet går nå sin gang, sier Soltvedt til Farsunds Avis.

Sørlandets lengste

Det er ikke satt noen ny anbudsfrist, men Soltvedt håper å få ordnet dette på en relativt kjapp måte. Ravneheitunnelen blir Farsunds første veitunnel og Sørlandets lengste med en lengde på 3,3 kilometer, ifølge avisen.

— Dette er forferdelig kjedelig. Vi håper fortsatt på en veiåpning i juni, og det er ikke sikkert dette betyr noen forsinkelser. Men jeg kan ikke love noe, det kommer an på om vi får til en raskere behandling enn vanlig, sier prosjektlederen.

Hele strekningen av veien planlegges åpnet i 2011.