KRISTIANSAND: Hos Viking redningstjeneste blir man mandag nedringt av bilister som har opplevd trøbbel med bilen.

Lang ventekø

Ved 10.30-tiden hadde selskapet fire biler ute på ulike oppdrag, og 20 andre oppgaver sto på vent.

— Det er helt vanvittig. Jeg har ikke tid til å snakke med deg, du må ringe sentralbordet, sier en av sjåførene når fvn.no ringer.

Ved sentralbordet sitter Kristin Norum og forsøker å holde en viss oversikt.

— Vi har det veldig travelt. Folk melder om motorstopp, utforkjøringer og startproblemer, sier Norum.

Norum behandler henvendelser fra Kristiansand, Vennesla og Søgne.

— Det er vanskelig å si om ett område utpeker seg. Slik jeg ser det, ringer folk fra hele distriktet, sier sentralbordoperatøren.

Rolig hos konkurrent

Dersom du ikke har lyst å vente på hjelp, kan det være en idé å henvende seg til alternative firma.

Hos Falck opplever man mandagen som nesten merkelig stille.

— Dette er som en rolig, vanlig dag. Vi har hatt ett oppdrag så langt i formiddag. Selv så jeg heller ingen biler i grøfta på vei til jobb. Det er jo flott dersom det er slik, sier operatør Grete Røyrås hos Falck Kristiansand.