LILLESAND: — Dette er en stor sak, selv i nasjonal sammenheng, sier Lillesands ordfører Arne Thomassen.

Han har satt seg ned på sitt eget kontor for å signere kjøpekontrakten som gir Lillesand og Kristiansand to tredeler av aksjene i Agderbyen Eiendom AS – selskapet som eier næringsområdet Kjerlingland i Lillesand. Selger er Tønnevold Eiendom AS, som dermed blir minoritetsaksjonær.

Like vest for Justøya

For bilister på E18 ligger Kjerlingland like vest for avkjørselen til Justøya og forbindes gjerne med den mangeårige campingplassen og aldri realiserte fengselsplaner, men området er langt større enn som så. I Lillesands vedtatte kommuneplan omfatter det 1000 mål næringsområde. Til sammenligning er hele Sørlandsparken på et sted rundt 1200 mål – uten å regne med Sørlandsparken Øst i Lillesand kommune og Aust-Agder fylke.

Sørlandsparken Øst AS er navnet på selskapet som Lillesand og Kristiansand kommuner gikk sammen om å opprette i 2006, og som de fortsatt eier 50/50. Den gang var hensikten ikke minst å trekke Ikea til landsdelen.

Nå benyttes Sørlandsparken Øst AS igjen som et kommune- og fylkesgrenseoverskridende verktøy i næringsutviklingens navn – det er dette selskapet som signerer kontrakten om Kjerlingland. Gjennom gårsdagens aksjehandel har de to kommunene sikret seg store ekspansjonsarealer. Området skal utvikles med et perspektiv på 15 til 20 år. Og behovet er stort fremover. Sørlandsparken er nemlig full.

Fullt i Sørlandsparken

  • Planlagt boligutbygging fra Frikstad og Benestad og østover, samt krav om grønne belter og nærhet til sjøen, gjør at Sørlandsparken ikke kan ta imot mer. Kanskje kommer en fornyelse av arealene nederst i parken, men ny virksomhet innen eksempelvis lager- og logistikkfunksjoner, og med behov for mye kontorplass, vil måtte etablere seg andre steder, kommenterer administrerende direktør Jan Omli Larsen i Kristiansand Næringsselskap AS og Sørlandsparken Øst AS.

Den nye E18-traseen som snart åpner, passerer rett gjennom Kjerlingland.

— Det betyr at utbygger ikke belastes med kostnader til hovedveiforbindelse. De tar Statens vegvesen. Ja, veivesenet bekoster av- og påkjøringer også. Det er både samfunns- og bedriftsøkonomisk gunstig, fremholder Larsen.

Han har målt opp avstanden fra Kjerlingland til Kristiansand sentrum på ny E18:

— 2,2 mil. Noen minutter.

Skryt

Arne Thomassen skryter av det interkommunale samarbeidet, av Tønnevold og mer til og får elskverdige ord tilbake. Så kan han ikke dy seg:

— Når det gjelder hva som kan komme på Kjerlingland, har jeg ikke nevnt nytt sykehus, heller ikke administrasjonen av et felles Agder-fylke, gliser han.

Foto: Rune Øidne Reintertsen