KRISTIANSAND: Fortolling av diesel var helt vanlig for en del år siden. Men etter hvert har tollvesenet nedprioritert denne kontrollen. Dette har ført til at sjåfører har gitt blaffen i å deklarere innholdet i dieseltanken. I går kunne Fædrelandsvennen fortelle at så vel norske som utenlandske vogntog blir fylt opp med billig diesel i Danmark før ferden går til Norge.— Har du mer enn 200 liter diesel på tanken ved grensepassering skal det overskytende avgiftsbelegges med cirka fire kroner literen. Vi har prioritert jakten på narkotikasmuglere og har derfor ikke hatt kapasitet til å foreta slike kontroller. Sjåføren skal uoppfordret oppgi om de har for mye diesel på tanken. Det skjer nesten aldri, sier toll- og kontrollsjef Vidar Wilson til Fædrelandsvennen.- At vi nå setter denne problematikken i fokus blir vårt bidrag til å utjevne noe av den skjevheten som lastebilnæringen sliter med, nemlig at enkelte smugler med seg billig diesel og kjører i Norge, sier Wilson.En rekke sjåfører har overfor Fædrelandsvennen hevdet at noen utenlandske lastebiler er bygget slik at de kan ta opptil 2000 liter diesel med seg inn i Norge og at tollerne ikke bryr seg. Wilson kjenner ikke til at det er blitt avslørt dieselsmugling i en slik størrelsesorden eller at det er oppdaget biler med så store dieseltanker.- Men nå får vi se. Tolldirektoratet har sendt ut et skriv om at vi må være mer oppmerksom på hvor mye diesel lastebilene har på tanken. Vi har ikke mulighet til å kontrollere alle, men vil ta stikkprøver. Det er for øvrig opp til sjåføren å deklarere innførsel av diesel. Jeg tror næringen ganske raskt vil innrette seg og begynne å oppgi mengden av diesel, slik at alt over 200 liter blir fortollet.Riset bak speilet for de sjåførene som heretter vil forsøke å lure seg inn i landet med ufortollet diesel er gebyrer på 300 kroner og 600 kroner, alt etter hvor mye diesel som innføres. Både norske og utenlandske lastebiler vil bli undersøkt.- Ved tollstedet i Kristiansand er det stort sett tyske, hollandske, danske og norske lastebiler som passerer. Jeg vil tro at problemet er mye større på grensen til Sverige der de har større pågang av vogntog fra østeuropeiske land hvor diesel er enda billigere enn i de nordiske land, sier Wilson.- Norges Lastebileier Forbund ser positivt på økt kontroll av dieselmengde. Det er bra hvis utenlandske vogntog blir kontrollert på linje med norske biler. Forbundet tar sterkt avstand fra de som monterer ekstra dieseltanker for å få med seg mer billig diesel fra utlandet. Hvis avgiftene på diesel blir mer i harmoni med utlandet vil denne illegale virksomheten forsvinne, sier fylkessekretær i NLF Agder, Bård Øyan.