— Den samfunnsøkonomiske nytten av en ny vei mellom Søgne og Ålgård er langt større enn tidligere beregnet, sier seniorøkonom Magnus Utne Gulbrandsen.

Firmaet Menon Business Economics har laget en rapport om den samfunnsøkonomiske effekten av en ny firefelts vei mellom Søgne og Ålgård, på oppdrag fra Kristiansand kommune, Stavanger kommune og fylkeskommunene Vest-Agder og Rogaland.

Seniorøkonom Magnus Utne Gulbrandsen, som er ansatt i Menon Business Economics, la mandag fram en rapport om den økonomiske lønnsomheten til ny E 39 mellom Søgne og Ålgård. Rapporten ble lagt fram for fylkesutvalgene i Vest-Agder og Rogaland på Hotell Norge i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge

Mandag var fylkesutvalget i Rogaland på besøk hos fylkesutvalget i Vest-Agder. På møtet, som ble avholdt på Hotell Norge i Kristiansand, ble den ferske analysen lagt fram.

— Lønnsom vei

Gjennom en konseptvalgsutredning i 2011 og en påfølgende kvalitetssikringsrapport året etter, konkluderte Statens vegvesen med at en ny vei mellom Søgne og Ålgård ikke vil bli samfunnsøkonomisk lønnsom. Ifølge kvalitetssikringsrapporten kan veien få en negativ lønnsomhet på 11,4 milliarder kroner gjennom en periode på 75 år.

Den nye rapporten slår imidlertid fast at veiens økonomiske lønnsomhet kan bli på 13,7 milliarder kroner gjennom en tidsperiode på 75 år.

— Hvis man tar hensyn til nye regneregler og lokale forhold i Vest-Agder og i Rogaland, som høyere inntektsnivå, høyere befolkningsvekst og høyere trafikkvekst enn landsgjennomsnittet, så fremstår strekningen i vår rapport som samfunnsøkonomisk lønnsom, forklarer Gulbrandsen.

Dyrebar tid

På grunn av et høyt inntektsnivå i Vest-Agder og Rogaland, kan reisetiden på E 39 ha høyere verdi enn i andre regioner, ifølge analysene.

— Når man sparer reisetid, sparer man penger, poengterer økonomen.

Gevinst for næringslivet

Kortere reisetid, det å knytte Vest-Agder og Rogaland tettere sammen, gir en produktivitetsgevinst for næringslivet.

— Den makroøkonomiske gevinsten kan ligge på mellom 17 og 47 milliarder kroner fram mot 2060, fortsetter Gulbrandsen, som understreker at beregningene i rapporten er svært utsikre, på grunn av usikre fremtidsprognoser.

- Underbygger antakelser

Jan Erik Lindjord, rådgiver i By- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune, forteller at rapporten ble bestilt i slutten av 2014. — Denne rapporten underbygger det vi lokalt og regionalt har ment hele tiden, at det er større positive effekter av en ny firefelts vei enn det tidligere analyser har avdekket. Vårt inntrykk er at konsulentene baserer sine beregninger på nøkterne anslag, kommenterer han.

Rapporten har kostet rundt 500.000 kroner.