Bevilgningen for 2015 er 185.475 millioner kroner for drift av kollektivtrafikken i Vest-Agder. Av dette avsettes tre millioner kroner for å styrke kollektivtrafikken, forbedre tilbringertjenesten til tog og for å forberede overgang til alternativt drivstoff.

I tillegg er det avsatt 48,4 millioner kroner til dekning av skolekjøring.

Dette kommer etter en presisering fra Hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø av årets bevilgning til Agder Kollektivtrafikk AS (AKT), heter det fra Vest-Agder fylkeskommune.

Styret i AKT vedtar endelig budsjett basert på de bevilgninger selskapet får fra eierne Vest-Agder fylkeskommune, Kristiansand kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Areal— og transportsamarbeidet i Kristiansandsregionen.

Problematisk mellomår

I år er 43 millioner kroner avsatt av belønningsmidlene til kollektivtilbudet i Kristiansandsregionen. Veksten i bruken av belønningsmidler kommer av innføringen av rushtidsavgift i 2013, og strategien om å få flere til å la bilen stå. Gjennom ATP-samarbeidet og belønningsmidlene legges det opp til ytterligere bevilgninger til kollektivdriften i 2016, som er det siste året i innværende belønningsavtale, ifølge Fylkeskommunen.

Ettersom en bymiljøavtale for Kristiansand-regionen trolig tidligst vil starte opp i 2018, vil regionen derfor kunne risikere å mangle driftsmidler til kollektivtrafikken i mellomåret 2017.

Denne problemstillingen vil fylkesrådmannen komme tilbake til jevnlig de neste årene, skriver Fylkeskommunen.