— Tidligere har det ikke vært fylkeskommunale midler til en fremtidsrettet vei, men vi har et godt håp gjennom den nye Lindesnespakken, sier Lindesnes-ordfører Janne Fardal Kristoffersen (H).

To grupper

En lokal og tverrpolitisk gruppe i Lindesnes jobber nå for ny vei. Samtidig jobber en regional gruppe etter en modell etter samme prinsipper som den tidligere Listerpakken, hvor nye tilførselsveier ble bygget ved hjelp av statlige midler og bompenger. Denne gruppa ser på hele regionen under ett. Her inngår også ny vei mot Lindesnes, og en Lindesnespakke kan totalt sett føre til store utbedringer av fylkesveien i Audnedalen, flere gang/sykkelveier og en mulig bilfri bryggegate i Mandal sentrum.

Bompenger kreves

— Jeg tror det er lite realistisk å få dette fullfinansiert uten bompenger, sier Fardal Kristoffersen. Hun hevder kravet om en delvis ny riksvei dessuten er viktig for hele regionen.

Svingene gjennom tettbebyggelsen i Snik kan virke som reneste idyll, men store vogntog og økende trafikkmengde bekymrer ordfører Janne Fardal Kristoffersen. Hun mener den trafikkfarlige riksveien fra Vigeland og utover mot Spangereid nå må ende opp med ny veitrase. Foto: Roar Greipsland

I dag står man igjen med tre alternativer til traseer, basert på en «mulighetsstudie» utarbeidet i 2007. Arbeidsgruppen i Lindesnes mener en ny trasé må gi muligheter for sårt tiltrengte næringsarealer i kommunen. Statens vegvesen har tidligere talt varmt for at ny vei legges i tunneler bak bebyggelsen i Snik og Svennvik/Reme. En annen mulighet er å gå inn fra Livold og videre langs sørsiden av Tarvannet, kommunens drikkevann. Siste alternativ er å legge veien sørover fra toppen av den nye Fardalsbakken, ved Udland. Her vil den gå i tunnel et stykke og så ende opp i Remesvik. Dermed vil man unngå hele den svingete strekningen fra Snik til Reme.

Avhengig av ny E 39

— Vi har diskutert alle tre mulighetene, men må ha inn en del flere opplysninger før vi vil konkludere, sier Fardal Kristoffersen. Til sist ender veisaken opp som et politisk spørsmål i fylkeskommunen og Stortinget.

Stort sett har det på riksveien vært få alvorlige ulykker. Ett av unntakene er her, da et vogntog med lut kantret på 90-tallet, på bakketoppen like før GE Healtcare. Foto: Roar Greipsland

— Uten en ny E 39 ville ikke dette latt seg gjøre. Som en tidligere har sett, har det ikke vært store fylkeskommunale midler for å utbedre riksveien mot Spangereid og Lindesnes, poengterer Høyre-orføreren.Hun mener veien er svært viktig på grunn av farmasibedriften GE Helthcare med ca. 350 ansatte. Tungbiltrafikken går tett, og i tillegg kommer det 80.000-90.000 årlig besøkende til Lindesnes fyr. Veien er smal, svingete og stedvis ødeleggende for deler av bomiljøet, mener Fardal Kristoffersen.

Etterlyst lenge

GE Healthcare har siden oppstarten på 70-tallet etterlyst bedre E 39 og økt veistandard fra Vigeland til fabrikkanlegget i Ramslandsvågen. Vogntogene ruller fullastet med tonnevis av råvarer og produkter til og fra anlegget. Fabrikken påpekte 19 trafikkfarlige punkter på veistrekningen. Mange av dem er utbedret, noe bedriften er godt fornøyd med.

— Daglig kommer ca.10-15 lastebiler og vogntog til fabrikken, og en ny og bedre vei er svært viktig for oss, sier fabrikkdirektør Jorunn Gislefoss. Gjennom årenes løp har det vært få alvorlige ulykker på strekningen, men flere av sjåførene har opp mot 20 års fartstid på veien.