— Region Sør som omfatter Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Vestfold og Buskerud, har landets største bompengebelastning. Det er en tålegrense for hvor mye bompenger det er akseptabelt å kreve inn på E 18 og E 39, sier Kjell Inge Davik.

Regionveisjef Kjell Inge Davik ser ingen alternativer til fortsatt bompengefinansiering av nye veiprosjekter. Foto: Torbjørn Witzøe

Regionveisjefen sier det blir et politisk spørsmål hvor stor del av regningen for veibygging en kan velte over på bilistene i form av bompenger.Han sier Statens vegvesen må sette seg ned sammen med det nye veiselskapet for å finne ut hvor det er aktuelt med nye bomstasjoner. Det er nødvendig å se hele europaveistrekningene under ett, slik at belastningen for de som kjører langt ikke blir uakseptabel stor.

Ni bomstasjoner

I dag er det ni bomstasjoner på E 18 fra Kristiansand til Drammen, der en for en personbil uten rabatt til sammen må betale 110 kroner hver vei.

I tillegg kommer bomringen rundt Kristiansand som har rushtidsavgift. For tyngre kjøretøyer blir prisen det dobbelte.

Skal en helt inn til Oslo må en passere enda flere bomstasjoner.

På E 39 i Vest-Agder er det i dag bomstasjon på Kvinesheia og bomringen rundt Kristiansand.

Tirsdag arrangerte Statens vegvesen en bompengekonferanse i Kristiansand med deltakere fra hele landet, der alt fra tekniske løsninger til fremtidig organisering av bompengeinnkreving ble diskutert.

Varaordfører Jørgen Kristiansen hilste til konferansen med å si at det ikke er noen tvil om at rushtidsavgiften har virket i Kristiansand. Han fortalte også at det trolig kommer nye bomstasjoner i tilknytning til Sørlandssenteret og Dyreparken.

Flere nye i kø

— Bompengefinansiering er en naturlig måte å finansiere veiutbygging på. I byer kan tidsdifferensiering av bomavgiften også være et effektivt virkemiddel for å redusere rushtrafikken, sier Davik.

I Region Sør er det blant annet planlagt nye bompengeprosjekter i Kristiansand, Grenland, Buskerud, Tønsberg og det diskuteres også i Arendal og Hønefoss. Regionveisjefen mener også det kan være aktuelt å finansiere den nye veien til Kjevik med bompenger.

Bompengereform

Åse Michaelsen (Frp) som sitter i transportkomiteen på Stortinget er enig i at en nok må forvente nye bomstasjoner, men viser til at regjeringens forslag om effektivisering av bompengeselskaper og rentetilskudd kan gi både kortere nedbetalingstid og lavere avgift.

— Fremskrittspartiet mener landet har råd til å sørge for god infrastruktur uten låneopptak og bompenger, men det er det ikke flertall for på Stortinget, sier hun.

Samferdselspolitiker Hans Fredrik Grøvan (KrF) sier at også Frp har innsett at bompenger er kommet for å bli.

— Det er vanskelig å sette en øvre grense for antall bomstasjoner. Jeg mener en må påregne en rimelig høy bompengeandel for de fleste nye store veiprosjekter. Det vil nok være naturlig å plassere bomstasjonene på steder der trafikken er størst. For ny E 39 vil det si i nærheten av Kristiansand og Ålgård, der trafikken er størst, sier Grøvan.