Ved å laste ned appen Upsport sier man ja til maksimalt to reklamer daglig. Medlemmer av KIF håndball bes om å verve minst fem mottakere hver.

– Jeg er veldig fornøyd med klubben og arbeidet de gjør, men tenkte med en gang at dette kanskje var litt på siden. Det kan virke som om de har snublet litt i sin egen ivrighet, sier håndballmamma Turid Narvestad til Fædrelandsvennen.

Dette skjemaet har KIF Håndball sendt ut til foreldre i klubben. Klubbutvikler Svein Tønnessen medgir at det er en utfordring å få ut god informasjon. - Jeg syns det virker som en solid og interessant inntektskilde. Reklamene er ikke brysomme for mottakerne, sier han. Foto: KIF Håndball

– Det er ikke noe gøy å be mennesker om å ta i mot reklame, og jeg har ikke lyst til å få reklame selv. Så det er denne reklamedugnaden jeg er skeptisk til. Men vi selger doruller og gjør jobben i sekretariatet på kampene med glede.

Skeptisk

Narvestad ønsker derfor at Forbrukerrådet vurderer saken.

– Det oppleves som frivillig tvang å bli med på dette. Jeg har sagt nei til reklame i postkassa i mange år, så dette ble litt spesielt. Nå er jeg spent på hva tilbakemeldingen, sier hun.

Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet bekrefter å ha mottatt en henvendelse om saken.

Forbrukerombudets Tonje Hovde Skjelbostad sier saken kan reise problemstillinger etter spam-forbudet. – Tips en venn-funksjoner kan være en måte å omgå dette forbudet på fordi det ikke er næringsdrivende som direkte sender reklame, men som initierer forbruker til å gjøre det, sier hun. Foto: Forbrukerombudet

– Slike «tips en venn»-funksjoner må vurderes etter markedsføringslovens paragraf 6, om det er en urimelig handelspraksis. Dette har blitt vurdert av Markedsrådet tidligere, sier hun.

Forbrukerombudet vil nå vurdere grunnlaget for ta saken videre. Regiondirektør i Forbrukerrådet, Erik Nyberg, er uansett skeptisk.

– Man må regne med dugnader når man er med i idrettslag. Men når dugnaden skjer på denne måten må man i alle fall få anledning til å kjøpe seg ut av det, sier han etter å ha lest rundskrivet.

Han poengterer at det er en forbrukerrettighet å kunne nekte å motta reklame.

Fornøyde

Klubbutvikler i KIF Håndball Svein Tønnessen er derimot begeistret for konseptet, som ikke innebærer noen utgifter for klubben.

– Vi ble begeistret for enkeltheten i konseptet. Det er også godkjent av både Norges Idrettsforbund og sæforbundene, sier klubbutvikler i KIF, Svein Tørressen. Foto: Lars Hoen

– Det er ingen hemmelighet at sponsormarkedet er vanskelig i dag. Dette er en ny form for dugnad, som først og fremst er ment som et supplement til andre inntekter. Det er behov for måter å få inn penger på som de fleste kan være med på; ikke bare ildsjelene, sier han.

Tønnessen sier han ikke sjeneres av reklamene, som i hans tilfelle er for produkter som bøker og bil.

Klubben skal få inn 750 - 1000 kroner hvert år for hver spiller som verver fem mottakere av denne appen. KIF er blant klubbene som er med i et pilotprosjektet til Upsport. Foto: Fædrelandsvennen

– I dag får man såpass mye mail og telefon uansett, så dette fra eller til virker ikke så mye. Alt er frivillig. Men vi må gjøre noe sammen for at tilbudet til ungene skal være mulig. Vi kan ikke bare drive kakebaking. Men når det er sagt skal vi fortsette å distribuere vaffeloppskrifter også, legger han til.

Daglig leder i Upsport, Bent Svele, forteller målet å bli landsdekkende. Han håper derfor at skeptiske foreldre forandrer mening.

– Her bruker du ti sekunder på å støtte klubben i ditt hjerte. På den tiden rekker du ikke å steke en vaffelplate engang, sier han.

– Vi skaper bedre rammebetingelser og gir idretten det den skriker etter; penger.