— Jeg har fått så mange parkeringsbøter at jeg ville spille parkeringsvaktene et lite pek, forteller Natalia Birkeland som er daglig leder i Rørlegger Service AS.

Over en tid har hun samlet opp et lite hav av parkeringslapper som hun danderte over hele dashbordet i bilen. Midt inni det lille lappe-havet la hun dagens billett fra parkeringsautomaten. Og i frontruta hang hun opp lappen: «Kjære parkeringsvakt. Tenkte vi skulle leke en liten lek...»

— Jeg satset på at de hadde humor, sier Natalia Birkeland.

Tidenes bot

Tilbake i bilen så hun den skrikende gule bota som var festet under vindusviskeren.

— Det var fredag. Jeg var sikker på at de ville ta det med humor, sier Birkeland som innrømmer at det kokte innvendig mens hun rant over av særs syndige ord og uttrykk da hun gikk for å plukke opp bota.

Som var blank.

Kun påført et stort smilefjes og hilsen fra parkeringsvakta.

— Jeg satt meg ned på fortauskanten og lo, forteller Birkeland.

— De mangler i alle fall ikke humor, konstaterer hun.

Bota var blank, med et stort smilefjes og hilsen fra parkeringsvakten. Foto: Tore André Baardsen

— Den var like god som historien om tante Ingrid, som var parkeringsvakt, forteller hun.

— Min søster, humrer Bjørn Birkeland, eier av bilen og rørleggerfirmaet.

— Hun hadde ikke samvittighet til å gi folk bøter, så hun puttet heller på mynter på parkometrene og gikk videre, ler Natalia Birkeland.

Bøtlagt foran og bak

Mens Fædrelandsvennen intervjuer daglig leder og eier av Rørlegger Service, kommer Parkeringsselskapet kjørende. Selv for utenforstående er det ikke vanskelig å få øye på tiltrekningskraften firmalogoen har på pakeringsvaktene.

— Dere har kanskje fått en del bøter opp i gjennom?

— Noen er det blitt, sier eieren.

Mens Fædrelandsvennen intervjuer daglig leder og eier av Rørlegger Service, kommer Parkeringsselskapet kjørende. Selv for utenforstående er det ikke vanskelig å få øye på tiltrekningskraften firmalogoen har på pakeringsvaktene. Foto: Tore André Baardsen

— En del, sier daglig leder.

- En del?

— En god del, egentlig, sier hun og bekjenner at hun antakelig har fått nærmere 100 enn 50. - Og bedriften?

— Våre folk får vel en fem-ti i løpet av året, men de betaler vi for dem. De skal jo ikke betale for å gjøre jobben sin, tordner Bjørn Birkeland.

Det er forøvrig eieren som betaler dem av egen lomme.

— Hvis bedriften skulle betale bøtene, må de ansatte skatte av det, og bedriften må betale arbeidsgiveravgift på det. Og det henger ikke på greip, sier Birkeland som slår et slag for en ny fradragspost på selvangivelsen.

Næringsvennlig

- Har dere en hilsen til parkeringsetaten?

— De kan godt vise litt mer toleranse for firmaer som er på jobb i byen, sier Bjørn Birkeland.

Moro med parkeringslapper på dashbordet til Rørlegger Service AS. Daglig leder Natalia Birkeland og eier Bjørn Birkeland. Foto: Tore André Baardsen

— De trenger ikke være så firkanta. Når et firma som jobber i byen har leid fire plasser mens de jobber et sted, så burde det gå an for oss som jobber for dem å kunne stå på plassene deres. Men neida, sier Bjørn Birkeland.

— Eller når batteriet på pakeringsklokka er ødelagt, og vi må betale bota, selv om de må reparere klokka... det er ikke rettferdig, mener Natalia Birkeland.

— Men jeg skjønner jo at de har en jobb å gjøre, og at det ikke alltid er bare hyggelig, bemerker Bjørn Birkeland, som konkluderer med at det viktigste tross alt er at de opptrer rettferdig.

— At vi ikke får bøter fordi parkeringsvaktene er i dårlig humør etter å ha kranglet med kjerringa, forklarer han.