Et lite utvalg av det som trengs for å kunne få inn digitale radiosendinger i bil. Her er adapter, en enkel styrekonsoll, diverse koplinger, en enkel, digital bilradio og en stor og kostbar medieløsning med innebygget dab-radio. Foto: Erling S. Hægeland
Børge Olsen sørger for at det blir dab-tilgang i en ny Mazda CX 5. Det koster rundt 4000 kroner å få ettermontert. Foto: Tor Mjaaland

Er du en av mange som pleier å høre på radio i bilen? Når FM-nettet slukkes i 2017 eller 2019 blir det stille i bilen om du ikke har en dab-mottaker.

— Hodepinen vår er dab i bil. Selv om stadig flere bilprodusenter leverer dab som standard i nye biler, regner vi med at rundt to millioner av landets to og en halv millioner personbiler vil kreve ettermontert dab-løsning, sier daglig leder Ole Jørgen Torvmark i interesseorganisasjonen Digitalradio Norge.

Men det finnes en kur mot hodepinen, og den dreier seg om ettermonterbare dab-adaptere. Fra de helt enkle løsningene til rundt 800 kroner, til fullintegrerte løsninger til flere tusen kroner, forteller Torvmark.

Leverer utstyret

Og her er kristiansandsfirmaet Audiocom på banen. Roy Hangeland, adm. direktør i firmaet, og med fartstid innenfor bilstereo og bilradio siden 1985, forteller at de leverer det nødvendige utstyret til bilforhandlere og bilrekvisitaforretningene. Slik at folk skal unngå å bli sittende med taus FM-radio når signalene slukkes.

Med et marked på rundt to millioner norske biler med FM-radio frykter han at det både kan bli lang ventetid og mangel på utstyr dersom de fleste venter med å skaffe seg dab-tilgang i bilen til like før slukkingen av FM-nettet. Bare i kristiansandsdistriktet kan det dreie seg om 40.000 biler.

Et løft

— Det betyr samtidig at vår bransje, som har opplevd redusert omsetning over en lengre periode, kan få et kraftig løft, sier Hangeland.

Og hva kan så Hangeland og hans kolleger tilby norske bileiere slik at de fortsatt kan lytte på radio etter 2017/2019?

— Det enkleste og billigste er en form for adapter som plugges i sigarettenneren og koples til radioen. I tillegg må det plasseres en antenne i vinduet, forteller Hangeland.

Men dette er en løsning han ikke vil anbefale. Det blir mye rot i bilen, løse ledninger og slikt som de fleste ikke vil trives med, mener han.

Overfører til FM-radioen

— Kan kun anbefales om du skal kvitte deg med bilen om kort tid, sier han og mener at bilfolket vil bli langt mer fornøyd om de velger en litt mer kostbar løsning til rundt 1800 kroner. Med montering vil denne løsningen komme på ca 3000 kroner. Den har et lite adapter med display som gjør at du kan velge mellom den etter hvert enorme mengden av radiostasjoner på dab-nettet. Og mye av utstyret kan skjules slik at det ikke ligger løst og irriterer i bilen.

Begge de nevnte ettermonterte settene er basert på at de overfører dab-signalene til den gamle FM-radioen.

Bytte ut

Alternativet til dette er å bytte ut hele radioen med en dab-radio. Også her er det mye å velge mellom, fra en enkel radio til medieløsninger med storskjerm som inneholder radio, navigasjon, blåtann, ryggekamera osv.

— Mitt råd er at bileierne ikke venter med å skaffe seg dab-tilgang. For det første får du inn en rekke stasjoner eller kanaler som ikke finnes på FM-nettet. For eksempel kan du høre NRK Sørlandet hvor som helst du kjører i landet. Og skal du selge bilen, vil det være et godt argument at bilen har dab-tilgang, mener Roy Hangeland, som synes det er underlig at det fortsatt selges mange nye biler uten dab-radio.

- Har vært informert bra

For mange er det et lite sjokk at to millioner norske bilradioer blir tause om tre til fem år.

— Men etter mitt syn burde folk fått dette med seg nå. Det har vært informert godt over lengre tid om slukkingen av FM-bandet og hva det vil bety for radiolytting i bil, sier Roy Hangeland i Audiocom AS i Kristiansand.

— Utfordringen nå er å sørge for kunnskap og tilgjengelighet, slik at de som ønsker det, får den hjelpen de trenger. Eksempelvis krever adapterløsningene en riktig montert antenne. Vi driver derfor i disse dager med utstrakt informasjonsvirksomhet ovenfor både bilorganisasjonene, forhandlere og verksteder, sier Ole Johan Torvmark i Digitalradio Norge.

Han tror mange kvier seg for å montere selv og ønsker fagmessig hjelp til dette.

Får dab-hjelp

#Radiobilene skal hjelpe elektronikk- og bilforhandlere landet rundt til å bli best mulig på digitalradio.

To ansatte i Digitalradio Norge reiser land og strand rundt i #Radiobilene og kommer til Sørlandet i begynnelsen av mars. Dette er et prosjekt som skal gi innføring i hva teknologiskiftet vil innebære. Utstyrt med hver sin bil, demonstrasjonskonsoll for biladaptere og undervisningsmateriell skal Daniel Chr. Dahl og Clara Reijers drive opplæring i lang tid. 85 prosent av landets befolkning kan allerede høre dab.

Tiltaket ble lansert i juni 2013. De to bidrar med informasjonsmøter om utviklingen av dab, og hvor viktig denne digitalradioovergangen er for Norge. De demonstrerer ulike adapterløsninger til bil, i tillegg til ettermontering av antenner.

Digitalradio Norge AS eies av NRK og P4. ## Skaffer dab-tilgang i bilen

Børge Olsen regner med å få noen travle år på jobb de nærmeste årene.

Som eneste bilstereomontør mellom Oslo og Stavanger regner han med å bidra til at tusenvis av bileiere på Sørlandet sikrer seg fortsatt lyd i bilradioen etter slukkingen av FM-bandet. I sitt enmannsfirma AVSpesialisten reiser han rundt til bilforhandlere og private og monterer dab-adaptere eller nye digitale bilradioer.

— Nå begynner det visst å gå opp for folk at om noen år blir to millioner norske bilradioer tause, sier Børge Olsen som den siste tiden har registrert stadig flere oppdrag.

Vi møtte ham hos Røinås bilforretning da han var i full sving med å montere dab-adapter i en ny Mazda CX 5. Bare i kristiansandsdistriktet mener han at det finnes 40.000 biler som må få montert dab-adapter eller skifte ut den gamle FM-radioen med en dab-radio. Eller rettere sagt en dab+-radio, som er betegnelsen på det nye digitale radiosystemet.

Olsen anbefaler folk å unngå de aller billigste løsningene fordi det betyr diverse løse ledninger i bilen og fare for at både lyd og mottakerforhold ikke blir 100 prosent gode.

— For mellom 2500 og 3000 kroner kan vi sette inn et godt digitalt adapter, sier Olsen, som anbefaler folk med en gammeldags enkel bilradio å skifte ut hele radioen. Også det vil komme på rundt 3000-4000 kroner for de rimeligste. For biler med radio integrert i et større mediasystem, vil det bli langt dyrere å skifte ut hele radioen. Da kan et adapter være enkleste og rimeligste løsning.

Og Børge Olsen håper ikke at alle bileierne venter til de siste månedene før FM-slukking med å installere dab-muligheter i bilen.

— Da kan det bli et herlig kaos, sier han.

Kjell Hæstad, daglig leder hos Røinås bilforretning, opplyser at de regner med at flere av de japanske bilene kommer med dab-radio mot slutten av året. Tyske biler som for eksempel Volkswagen og Audi leverer nå alle nye biler med dab-radio.