— Det så veldig farlig ut. Her kunne det lett skjedd en meget alvorlig ulykke, sier mc-sjåfør Stig Knutsen.

Han filmet hendelsen mandag ettermiddag på riksvei 9 på Grim. Da hadde han først kjørt etter bussen en stund - en buss som eies av Boreal Travel i Stavanger. Selskapet kjører som flere andre selskap under

Stig Knutsen filmet hendelsen på Grim.

Nor-Way Bussekspress-konseptet.

— Den vinglet en del, så jeg slo på kameraet, forteller han.

Brudd på forskrift?

Like etter passerte bussen skiltvarsel om gangfelt lenger foran. Deretter kjører bussen forbi mopeden på selve gangfeltet, og kommer seg så vidt på plass igjen før den passerer en motgående bil.

— Det ser jo ikke bra ut, sier Øystein Krogstad, UP-sjef for Rogaland og Agder, til Fædrelandsvennen.

Forbud mot forbikjøring i gangfelt ble opphevet i 1986, men det er forbudt å kjøre forbi dersom kjøretøyet hindrer sikten til gangfeltet.

— Jeg vil ikke ta stillig til om mopeden har skjermet så mye at dette er forbudt, for da måtte vi hatt rekonstruksjoner og mye greier. Men det jeg kan si, er at dersom det hadde vært en bil, så hadde det helt tydelig vært forbudt, sier Krogstad.

Denne type forbikjøring kan være brudd på «forskrift om kjørende og gående trafikk» som er laget av Samferdelsdepartementet.

Her heter det i paragraf 12; «Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet».

- Forkastelig

Distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder, Ole Rath, tror ikke sine egne øyne når han blir vist filmen av forbikjøringen.

— Han har jo virkelig ikke noe bak et bussratt å gjøre. Dette er så forkastelig at det kan ikke unnskyldes på noe vis, sier Rath til Fædrelandsvennen.

Han blir bare mer og mer oppgitt jo mer han prater, og sier han blir direkte trist over å se at en bussjåfør kan finne på noe slikt.

Ole Rath, distriktsleder i Trygg Trafikk. Foto: Torstein en

— Man forventer enda mer av en bussjåfør enn en privatperson. Denne sjåføren har ingenting i sitt forsvar, med mindre han kan dokumentere en teknisk svikt eller noe lignende. Jeg kan ikke skjønne hva som foregår oppe i hodet på ham, sier Rath.

Vil følge opp

Driftssjef i Boreal Travel i Kristiansand, Vemund Hansen, bekrefter at dette er deres buss. Men han vil ikke si så mye om det han ser på videoen.

— Jeg ser mopeden, bussen, skiltene og bilen som kommer i mot. Men nå vil vi ta saken opp med den aktuelle sjåføren og ta det derfra, sier han.

Vil studere

Han sier de vil studere videoen inngående samt ta ut skriveren i bussen for å se om fartsgrensene ble fulgt.

- Men du ser at bussjåføren bryter minst en trafikkregel her med å passere mopeden på gangfeltet samt nesten krasjer med motgående trafikk?

— Jeg vil ikke å si noe om hendelsen, det er vår policy. I stedet skal vi ta dette opp internt i henhold til de personalinstrukser vi har, sier Hansen.

Han ønsker ikke å formidle kontakt mellom Fædrelandsvennen og sjåføren.

Aktsomhetskrav

Mc-fører Stig Knutsen mener man bør ha spesielle krav til bussjåfører.

— Det er ikke min oppgave å dømme eller ha sterke meninger om det juridiske. Men en bussjåfør bør ha spesielle aktsomhetskrav for ferdsel i trafikken, sier Stig Knutsen

Han fulgte etter bussen på vei ned til Kristiansand sentrum, uten at det skjedde noe mer.