— Dette blir utrolig spennende. Jeg kommer nok til å stå klar for å se på, sier Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line.

Etter flere runder med planlegging ser dette ut til å bli løsningen på køproblemene i havna når den nye ilandkjøringen er klar 1. mai:• Bilene som skal ut fra ferjene, får kjøre i flere felt hele veien fra de kommer ut av ferja til de er ute av havna.

• I stedet for å kjøre rundt terminalbygget der tollvesenet og ferjeselskapene holder til i dag, skal bilene kjøre ut en port før bygget. Dermed slipper bilene å kjøre inn på ett felt som i dag. De slipper også å måtte stanse for fotgjengere som i dag. Begge deler sinker trafikken.

• Biler som blir vinket inn til kontroll, eller som har noe å fortolle, må fortsatt kjøre samme rute som i dag.

Ombyggingen i Kristiansand havn er beregnet til å koste 56 millioner. For å få bedre plass, er hele den gamle dokka nå fylt igjen. 1. mai i år vil det nye kjøremønsteret være klart. Foto: Kjetil Reite

Hårete målDen gamle dokka er for lengst fylt igjen og ferjehavna er blitt seks dekar større. Dermed blir det flere spor inn til billettlukene, flere spor for trailere og altså mer areal for de som kjører i land.

I dag bruker bilene opptil en time og et kvarter på å komme seg ut av Superspeed.

— Vi tør ikke si hvor mye dette vil bety for ilandkjøringen, men vi har et hårete mål om at vi på sikt skal klare å halvere tiden det tar å komme i land, sier Odd Grønberg.

Når den nye traseen for ilandkjøring er klar 1. mai, vil bilene fortsatt møte rushtrafikken hvis de kommer inn med Superspeed kl 15.30. — Vi har ikke så mange andre valg før den nye motorveien kommer rundt 2018. Vi må fortsatt opp i rundkjøringen ved Samsen, og det vil være en bøyg i rushtiden, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen.

Vanskeligere kontroll

I stedet for å kjøre rundt hele tollbygget i et felt, skal bilene kjøre ut denne porten i to felt fra 1. mai. Selv om bilene kommer seg raskere ut fra ferja, vil det fortsatt bli kø når de møter rushtrafikken i rundkjøringen ved Samsen. Foto: Kjetil Reite

Mens bilistene blir lovet færre frustrasjoner når de skal i land, blir tollerne nå satt til å kontrollere en ferjekø der bilene kommer raskere ut fra ferja og der de ikke lenger skal inn i en fil.For dem blir kontrollene vanskeligere.

— Det blir en større utfordring for oss, siden bilene passerer oss i to kjørefelt og ikke i ett slik som i dag. Vi må bare håndtere det, men det er klart at vi mister litt av oversikten på trafikken som kjører i land, sier Helge Breilid, kontorsjef ved Kristiansandsregionen tollsted.

— Blir det lettere å slippe unna?

— Det vil jeg ikke si, men med opptil 500 - 600 biler i to felt, så skal tjenestemennene være veldig årvåkne. De har mye de skal se etter, sier Breilid.

Utvelgelse

I tillegg til at de skal velge ut biler til kontroll, får de også meldinger om mulig narkotikasmugling eller mennesker som politiet mener er på vei til Norge for å begå kriminelle handlinger som innbrudd.

— Nå må dette kjøremønsteret først bli etablert, så får vi gjøre våre erfaringer om hvordan vi skal løse våre oppgaver. Jeg har tro på at vi skal klare det, men det blir en større utfordring for de som jobber i utvelgelsesfasen, sier Breilid.

Hele det nye kaianlegget skal etter planen stå ferdig 1. juni i år, klar til å håndtere sommertrafikken.