vestre havn1.jpg Foto: Tore André Baardsen

— Det er ikke slik man skal planlegge, sier fylkesordfører Terje Damman (H).

Da svarer han på Kristiansand Høyres siste utspill. Byens ledende parti vil vedta at det maksimalt skal være 400 parkeringsplasser ved det store kontorbygget på 40.000 kvadratmeter som utbyggerne Rune Torsøe og Ivar Mjaaland skal bygge for National Oilwell Varco (NOV) på Støodden i Randesund.

- Det er ikke slik man skal planlegge, sier fylkesordfører Terje Damman (H). Foto: Kjetil Reite

Samtidig vil partiet starte utredning av flere parkeringsplasser, samt sette i gang revisjon av kommuneplanen for å få fjernet kravet om kun en p-plass per 100 kvadratmeter kontor. Dette er ventet å få flertall i byutviklingsstyret, i følge Høyres gruppeleder Hans Otto Lund.

Planen

Planen til Lund er klar. Godta få parkeringsplasser nå for å få prosjektet gjennom. Deretter utvide p-kapasiteten når bilene flommer inn over Støodden en gang i fremtiden.

I forrige uke sa han dette til Fædrelandsvennen om antall p-plasser: «Hvis situasjonen tilspisser seg og blir veldig alvorlig er det realpolitikk som gjelder, ikke symbolpolitikk».

Fylkesordfører Terje Damman minner om at Kristiansand kommune og fylkeskommunen meklet om trafikkmengden på Sømsveien, og at fylkeskommunen godtar Støodden-utbyggingen med forutsetning 400 p-plasser.

— At Kristiansand-politikerne begynner å snakke om dispensasjoner allerede før reguleringsplanen er vedtatt, er ingen god måte å planlegge på, sier Damman.

Fylkesordføreren appellererer til National Oilwell Varco, som skal leie lokalene på Støodden.

— Jeg skulle ønske den store bredriften ville vurdere Jernbanetomta. Der trengs ikke så mange p-plasser fordi stedet har tilgang på både buss og tog. Dessuten kunne etablering der skapt en flott utvikling og vekst i Kvadraturen. Tør NOV å gamble på at de til slutt får flere p-plasser? Det er ingen grunn til å tro at vi i fylkeskommunen vil godta det, sier Damman.

- Uryddig

Helge Sandåker (Ap) sitter i fylkeskommunens meklingsutvalg og samferdselsutvalg. Han mener Kristiansands politikere opptrer uryddig.

— Jeg vil ikke bruke ordet lurt, for jeg vet ikke i hvor stor grad dette er planlagt. Men det er merkelig uryddig å sende på høring og så vedta en reguleringsplan med 400 p-plasser, samtidig som man starter prosess om flere. Da er spørsmålet om ikke hele forutsetningen for prosjektet er borte og om prosjektet heller bør stoppes, sier Sandåker.

Helge Sandåker (Ap) mener Kristiansands politikere opptrer uryddig. Foto: Jarle R. Martinsen

— Det ble snakket om både rutebåt og el-sykler for å redusere trafikk. Nå snakkes det bare om flere p-plasser, sier Sandåker.Selv er han ikke i tvil om hva som er best:

— Dropp Støodden, som egentlig bryter med alle overordnede planer og miljøkrav. Jernbanetomta er en mye bedre løsning. Jeg vil oppfordre NOV til å vurdere Jernbanetomta en gang til - uavhengig av hva som vedtas for Støodden, sier han.

Byutviklingsstyret i Kristiansand behandler Støodden torsdag.

- Lar seg styre av utbyggere

— Støodden-saken viser i hvor stor grad politikerne i Kristiansand lar seg styre av særinteresser, sier professor i samfunnsvitenskap, Dag Ingvar Jacobsen, ved UiA.

Han mener det er vanskelig for folkevalgte å stå mot når mektige utbyggere og bedrifter ønsker en etablering gjennomført.

— Utbyggerne er sterke, og de er blitt profesjonelle på det politiske spillet. Jeg ser at utbyggerne på Støodden besøkte mange partimøter mandag. Det er fullt lovlig, og de vil si de kun argumenterte. Men det er også press, og politikerne gir etter, sier Jacobsen.

At byutviklingsstyret vedtar maks 400 p-plasser, og samtidig ser ut til å starte en prosess for flere, omtaler Jacobsen slik:

— Det er ikke så spesielt at man finner løsninger. Det spesielle her er at politikerne snakker åpent om den langsiktige strategien.

Jacobsen mener det er tre, fire utbyggere i Kristiansand som har utviklet stor kompetanse på politiske prosesser og som regel får det som de vil. Han vil ikke se hvem de er.